آیا دستگاه های وای فای اکستندر برای بهبود سیگنال وای فای واقعا مفید هستند؟

به گزارش بیباپ، دستگاه های وای فای اکستندر (Wi-Fi extenders) که معمولا از آن ها به عنوان رنج اکستندر (Range Extender) هم یاد می شود، در کاربران حرفه ای معروفیت خوبی ندارند و بیشتر کارشناسان، مردم را از خرید این دستگاه ها منصرف می کنند. اما آیا واقعا این دستگاه ها بی فایده هستند یا اینکه برای بهبود سیگنال وای فای می توانند مثمر ثمر واقع شوند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

آیا دستگاه های وای فای اکستندر برای بهبود سیگنال وای فای واقعا مفید هستند؟

برای افرادی که با این نوع دستگاه ها آشنا نیستند باید بگوییم که دستگاه های وای فای اکستندر با دریافت اینترنت از روتر و انتشار دوباره آن به نقاط دورتر، شبکه وای فای را توسعه و تقویت می کند.

چرا دستگاه های وای فای اکستندر پرحاشیه هستند؟

از یک طرف، خوره های تکنولوژی و کاربران حرفه ای در مورد بی فایده بودن این نوع دستگاه ها حرف می زنند. البته این انتقاد ها بی اساس نیستند و چنین افرادی با سند و مدرک انتقاد می کنند. از طرف دیگر در برخی فروشگاه های آنلاین در بخش کامنت ها می توانید نظرات بسیار مثبت برخی کاربران را بخوانید.

اما نکته اصلی این است که دستگاه های وای فای اکستندر یک چسب زخم برای مسائل شبکه هستند. در ادامه به تعدادی از این انتقاد ها نگاهی می اندازیم. اما در نهایت با وجود کاستی هایی که این نوع دستگاه ها دارند، استفاده از آن ها ممکن است تنها راهکار موقتی مقرون به صرفه برای کاربران باشد.

وای فای اکستندر پهنای باند را کاهش می دهد

با توجه به نحوه عملکرد وای فای و چگونگی اتصال اکستندرها به روتر اصلی، هر گجتی که به اکستندر وصل می گردد پهنای باند را کاهش می دهد. البته اگر فشار زیادی به اینترنت وارد نمی کنید، چنین مسئله ای را احساس نخواهید کرد. البته برخی از اکستندرهای باکیفیت تلاش می کنند ساختاری مانند شبکه مش فراهم کنند و این رویکرد تا حد زیادی این مشکل را برطرف می کند.

اما در نهایت اکستندرهای مقرون به صرفه قیمت که بیشتر کاربران از این نوع دستگاه ها استفاده می کنند، از این روش بهره نمی برند. همچنین حتی اگر مودم شما از وای فای 6 یا 7 پشتیبانی کند، اکستندرهای مقرون به صرفه قیمت معمولا از نسخه های قدیمی وای فای استفاده می کنند و همین تفاوت منجر به افت عملکرد می گردد.

این نوع دستگاه ها لگ (Lag) ایجاد می کنند

در کنار کاهش پهنای باند، باید به ایجاد لگ یا همان تاخیر هم اشاره کنیم. البته در برخی زمینه ها ایجاد لگ برای کاربر اهمیتی ندارد. به عنوان مثال هنگام استریم ویدیو، فقط در ابتدای ویدیو با این مشکل روبرو می گردد. اما برای کارهایی مانند گیمینگ، لگ یک مشکل بسیار بزرگ محسوب می گردد.

قدرت کم برای پشتیبانی از چندین گجت

بیشتر دستگاه های وای فای اکستندر از نظر سخت افزاری قدرت چندانی ندارند. به عنوان مثال بسیاری از آن ها از حداکثر 25 گجت پشتیبانی می کنند و البته این در صورتی است که گجت های موردنظر فشار زیادی به شبکه وارد نکنند. اگرچه برخی از آن ها از تعداد بالاتری از گجت ها پشتیبانی می کنند، اما این دستگاه ها قیمت بسیار بالاتری دارند. بنابراین اگر مثلا برای محیط کار در پی استفاده از این نوع دستگاه ها هستید، باید محدودیت های آن ها را هم در نظر بگیرید.

سازگاری پایین با وای فای موجود

در بین تمام انتقاد ها، این مورد معمولا بیشترین توجه را جلب می کند. بیشتر کاربران معمولی می گویند که مسائلی مانند تاخیر و کاهش پهنای باند برای آن ها معضل بزرگی محسوب نمی گردد. اما در این میان مشکل سازگاری با شبکه وای فای فعلی را نمی توان نادیده گرفت. بخشی از مشکل به عدم وجود یک استاندارد مشخص برای دستگاه های اکستندر وای فای برمی گردد. به عنوان مثال بیشتر مزایایی که شرکت های سازنده وای فای اکستندر مطرح می کنند، مربوط به استفاده همراه با مودم و روترهای ساخت همان شرکت است.

به دلیل همین اختلال ها، کاربران یا باید از دو SSID برای اتصال به شبکه وای فای استفاده کنند و حتی اگر استفاده از یک SSID هم امکان پذیر گردد، گجت نهایی ممکن است گاه و بی گاه با قطعی شبکه وای فای روبرو گردد. وای فای کند بد است، اما یک شبکه وای فای که مرتبا قطع می گردد از آن هم بدتر است.

آیا تمام دستگاه های وای فای اکستندر بی ارزش هستند؟

احتمالا با خواندن این مطلب به این نتیجه رسیده اید که چنین دستگاه هایی کاملا بی ارزش هستند و پول دادن برای آن ها صرفا دور ریختن این پول است. به طور کلی باید بگوییم که اگر بودجه کافی برای خرید مودم و روتر بهتری در اختیار دارید، بهتر است چنین کاری را انجام دهید و صرفا روی مسائل شبکه وای فای چسب زخم موقتی نزنید.

به عنوان مثال اگر یک نقطه کور در خانه خود دارید، استفاده از وای فای اکستندر یک راهکار مقرون به صرفه قیمت برای حل این مشکل است. مثلا اگر یک سیستم آبیاری هوشمند برای درختان حیاط خود نصب کرده اید که برای اتصال به وای فای با مشکل روبرو می شوند، وای فای اکستندر می تواند به خوبی نیازهای شما را برطرف کند. بنابراین با وجود ضعف های این نوع دستگاه ها، برای برخی شرایط بهترین و مقرون به صرفه ترین راهکار به حساب می آیند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2402

به "آیا دستگاه های وای فای اکستندر برای بهبود سیگنال وای فای واقعا مفید هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دستگاه های وای فای اکستندر برای بهبود سیگنال وای فای واقعا مفید هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید