شروع عملیات بازسازی کاروانسرای ورده در زرندیه

به گزارش بیباپ، عملیات بازسازی کاروانسرای ورده توسط بخش خصوصی با کاربری جدید شروع شد.

شروع عملیات بازسازی کاروانسرای ورده در زرندیه

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، روز 14 خرداد 99 هادی میرزایی مدیرعامل صندوق احیا و واگذاری بناهای تاریخی و به همراه سرپرست اداره کل استان از این کاروانسرا بازدید کرد و گفت: بر اساس تفاهم نامه چهارجانبه بین صندوق بهره برداری وزارت میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، سازمان دهیاری ها و شهرداری ها و معاونت روستایی ریاست جمهوری، حمایت از طرح بازسازی، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی واقع در مناطق روستایی و تغییر کاربری بناهای تاریخی روستایی در راستای سیاست های توسعه مالی و اشتغال زایی روستایی به منظور بهره برداری بهینه از ظرفیت های محلی، ایجاد هم افزایی و تعامل بین دستگاه های مربوطه و تعریف کاربری جدید برای بناهای تاریخی مورد توجه است.

او اضافه کرد: هدف مشترک دستگاه ها در این تفاهم نامه، احیای روستاها با استفاده از بستر بناهای تاریخی است.

میرزایی مطرح کرد: در این بازدیدها کوشش می گردد از همکاری این دستگاه ها در راستای تسهیل احیای این بنا بهره برداری گردد.

او گفت: صنعت گردشگری یکی از راه های یاری به توسعه مالی کشور است، این تفاهم نامه موجب حفظ بناهای تاریخی و یاری به اقتصاد روستاها می گردد.

مصطفی مرزبان سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز گفت: این کاروانسرا بر اساس مزایده اجرا شده به سرمایه گذار کبری طاهری واگذار شده، عملیات بازسازی این طرح با کاربری مجتمع تفریحی گردشگری و اقامتگاه بوم گردی توسط سرمایه گذار شروع شده است.

مرزبان اضافه کرد: کاروانسرای شاه عباسی ورده در کیلومتر 37 جاده ساوه به بوئین زهرا و در یک کیلومتری شمال شرق روستای ورده از توابع بخش مرکزی زرندیه و از آثار دوره صفوی است که در کنار جاده سنگفرش شده قروین به اصفهان قرار گرفته است.

او درباره این بنا گفت: بنا در ابعاد حدودی 50 در 50 متر و به سبک چهار ایوانی ساخته شده، ورودی بنا در ضلع شمالی واقع شده که پس از عبور از آن به یک هشتی می رسیم، دو راه پله در گوشه های شمال شرقی و شمال غربی هشتی با 13 عدد پله، راستا دسترسی به پشت بام را تشکیل می دهند.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: پس از هشتی، صحن مرکزی کاروانسرا قرار گرفته است. در طرفین ایوان ها سه طاق نما وجود دارد که هر کدام دارای یک طاقچه و اجاق و دودکش برای استقرار مسافرین بوده، به جز سه شاه نشین پشت ایوان های جنوبی، شرقی و غربی فضای دیگری برای اسکان مسافرین وجود ندارد. از طاق نماهای چهار گوشه صحن به عنوان راستا دسترسی به فضای شترخان (طویله) استفاده می گردد. در چهارگوشه خارجی و در وسط سه ضلع جنوبی، شرقی و غربی یک برج به صورت نیمه مخروط برای نگهبانی قرار گرفته است. در نمای خارجی ضلع شمالی و طرفین درگاه ورودی نیز پنج طاق نما قرار گرفته است که متأسفانه طاق نماهای شمال شرقی تخریب شده است.

این بنا به شماره 1188 در مورخ 1354/7/14 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1078

به "شروع عملیات بازسازی کاروانسرای ورده در زرندیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع عملیات بازسازی کاروانسرای ورده در زرندیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید