آشنایی با شیرینی های خوشمزه اسپانیایی، تصاویر

به گزارش بیباپ، معروفیت غذاهای اسپانیایی را می توان در آب وهوای مدیترانه ای این سرزمین جستجو کرد. این آب وهوا محصولات اولیه متنوعی را در اختیار آشپزهای اسپانیایی قرار داده است. تنوع غذایی شامل دسرها و شیرینی های خوشمزه اسپانیایی هم می گردد؛ شیرینی هایی که در جشن های رنگارنگ این کشور جا باز نموده اند. تقریباً هر جشنی در اسپانیا شیرینی مخصوص به خود را دارد. در این مقاله فهرستی از برترین و خوشمزه ترین شیرینی های اسپانیا را گرد هم آورده ایم که در تور اسپانیا حتماً باید آنها را امتحان کنید.

آشنایی با شیرینی های خوشمزه اسپانیایی، تصاویر

اِنسایمادا

شیرینی گرد و حلزونی شکل اِنسایمادا (Ensaïmada)، شیرینی سنتی جزیره مایورکای اسپانیا است. تهیه این شیرینی از قرن هفدهم تا به امروز در میان مردم جزیره مایورکا متداول بوده و دستور پخت آن در طول زمان هیچ تغییری ننموده است. با این وجود طی قرن های متمادی، دستور پخت متنوعی هم در کنار آن به وجود آمده و به ترکیبات آن کدوحلوایی، خامه یا شکلات اضافه نموده شده است. به صورت سنتی این شیرینی از روغن، آرد، شکر، تخم مرغ، آب یا شیر و مایه خمیر تهیه می گردد.

قبل از پخت، خمیر را به مدت یک شب کنار می گذارند تا ور آمده و درنتیجه شیرینی پفی و لایه لایه از کار دربیاید. این شیرینی خوشمزه معمولاً برای صبحانه سرو می گردد. روی آن را با پودر شکر می پوشانند و در آخر به همراه هات چاکلت یا قهوه میل می نمایند.

روسکوس فریتوس

روسکوس فریتوس (Roscos fritos) یا روسکییاس (Rosquillas) یک دسر اسپانیایی شبیه به دونات است اما بافتی متفاوت و طعم شیرین تری نسبت به دونات های معمولی دارد. روسکوس فریتوس را معمولاً بعد از سرخ کردن، در شکر می غلتانند. خمیر این شیرینی خوشمزه از ترکیب تخم مرغ، شکر، آرد، روغن و پوست رنده شده لیمو تهیه می گردد. در آخر آن را به شکل حلقه دونات در می آورند و در روغن سرخ می نمایند. هرچند زادگاه روسکوس فریتوس را آندلس می دانند اما امروزه این شیرینی خوشمزه در سرتاسر اسپانیا، به ویژه در هفته مقدس مسیحی و جشن عید پاک تدارک دیده می گردد.

کاسادیِیا

کاسادیِیا (Casadiella) یک نوع شیرینی رولی سنتی است که داخل آن را با گردو پر می نمایند. ریشه این دسر به استان استوریاس در اسپانیا می رسد. خمیر این شیرینی از روغن زیتون، آب گرم، آرد و شکر و بعلاوه محتویات داخل آن از گردو، شکر و کره تهیه می گردد. بعد از آماده شدن رول ها، آن ها را به طورمعمول در روغن سرخ می نمایند اما در دستور پخت غیر سنتی آن، شیرینی ها را در فر قرار می دهند تا به رنگ طلایی درآیند. در آخر کار روی این شیرینی خوشمزه را با شکر می پوشانند و سرو می نمایند.

پِستینیوس

پستینیوس (Pestiños) یک شیرینی اسپانیایی خوشمزه است که در روغن زیتون سرخ می گردد. برای تهیه خمیر این شیرینی؛ آرد، پودر خمیرمایه، کنجد و گاهی اوقات آب پرتغال و دارچین را با هم ترکیب می نمایند. به شیوه سنتی، بعد از سرخ کردن قطعه های خمیر، روی آن شکر یا عسل می ریزند. اسپانیایی ها از قرن شانزدهم تا امروز این شیرینی های ترد را برای هفته مقدس یعنی یک هفته قبل از عید پاک و جشن کریسمس تدارک می بینند و آن را با چای، هات چاکلت یا قهوه میل می نمایند.

کوکا

کوکا (coca) یک نوع نان سنتی است که ستاره خوردنی های منطقه کاتالونیای اسپانیا محسوب می گردد. این شیرینی تنوع زیادی دارد و مردم این سرزمین آن را در طعم های شور و شیرین و با شکل ها و فرم های متفاوت می پزند. کوکا می تواند شبیه به نان، پیتزا یا حتی کیک طبخ گردد.

نوع شیرین آن معمولاً از ترکیب آرد، شکر، کره و تخم مرغ به دست می آید و داخل یا روی آن را با میوه های آب نباتی شده، خامه یا دانه بلوط می پوشانند. نوع شور آن دارای همین ترکیبات است اما به جای شکر و تخم مرغ از نمک و پودر خمیرمایه استفاده می نمایند. داخل یا روی کوکای شور هم می توان موادی مثل سبزیجات، ماهی، گوشت، قارچ و غیره اضافه نمود.

نوع دیگری از کوکا هم با آمیختن طعم شور و شیرین تهیه می گردد. در اسپانیا انواع مخصوصی از کوکا را برای بیشتر جشن ها و جشنواره های مهم این سرزمین می پزند. حتی تعطیلات ملی نظیر فستیوال لامرسه (La Mercè) و روز ملی کاتولونیا، کوکای مخصوص به خود را دارند.

اِمپانادا

اِمپانادا (Empanada) شیرینی پفی و هلالی شکلی است که درون آن با محتویاتی داغ در شده است. این شیرینی مقرون به صرفه و راحت به آسانی آماده می گردد و می توان آن را در سرتاسر آمریکای لاتین پیدا کرد. نام این شیرینی از واژه اسپانیایی اِمپانار به معنی پوشیده شده در نان ریشه می گیرد. شیرینی اِمپانادا اصالتاً برای منطقه گالیسیای اسپانیا است.

در قدیم این شیرینی به نام غذایی پرحجم و قابل حمل برای کارگران این منطقه تهیه می شد که انرژی و مواد مغذی لازم برای یک روز سخت کاری را در اختیار آنها قرار می داد. برای پخت، معمولاً داخل امپانادا را بنا بر ذائقه هر منطقه با گوشت سس دار و سبزیجات، سس دولسه دلچه یا قطعه های آناناس پر می نمایند.

برخی آرژانتین را برترین مکان برای علاقه مندان به شیرینی اِمپانادا در سرتاسر دنیا می دانند. اِمپانادا یک شیرینی بین المللی به معنای واقعی کلمه است. این شیرینی تا به حدی محبوب است که حتی یک فستیوال مخصوص دارد. فستیوال ِامپانادای آمریکای لاتین در ماه سپتامبر و در استان توکومان آرژانتین برگزار می گردد.

چوروس

چوروس (Churros) شیرینی دراز، ترد و به شدت معطری است که خمیر آن را در روغن سرخ می نمایند و سپس آن را با پودر شکر می پوشانند. هرچند برخی درباره مصرف این شیرینی و اثرات خطرناک شکر و چربی بر بدن انسان هشدار می دهند اما به نظر نمی رسد ذره ای از محبوبیت چوروس در سرتاسر دنیا کاسته شده باشد.

این شیرینی به وسیله چوپانان اسپانیایی ابداع شد که بدون زحمت می توانستند آن را در تابه ای بر روی آتش سرخ نمایند. امروزه روی این شیرینی خوشمزه مخلوط دارچین و شکر می پاشند و آن را در اسپانیا و آمریکای لاتین به نام یک صبحانه داغ یا میان وعده ، همراه با یک فنجان قهوه یا هات چاکلت غلیظ میل می نمایند.

برای به دست آوردن شکل منحصر به فرد شیرینی چوروس خمیر را در قیفی پلاستیکی ریخته و قیف را فشار می دهند تا از انتهای دیگر آن به صورت طناب شیارداری خارج گردد. هرچند چوروس شیرینی مخصوص شهر مادرید است اما چوروس های شهر سویل محبوبیت بیشتری دارند زیرا دارای بافت سبک تر و شنماینده تری هستند.

در مکزیک داخل این شیرینی را با سس کاراملی دولسه دلچه، در اروگوئه با پنیر و در کوبا با میوه گواوا پر می نمایند.

تورون

تورون (turron) یا نوقای بادام اسپانیایی، شیرینی مخصوص کریسمس در این سرزمین است. برای پخت آن تا همین اواخر تنها از بادام و عسل استفاده می کردند. برای تهیه این تورون خوشمزه و ساده می توان از غلات صبحانه، دو نوع شکلات و بادام برای شیرین کردن آن استفاده کرد. تنها کافی است این مواد را ترکیب کنید و آن ها را دست کم 6 ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و سفت گردد.

مانتِکادو

نام مانتِکادو (mantecado) را در مقابل یک اسپانیایی بر زبان بیاورید و ببینید چطور با یادآوری این شیرینی ترد و خوش عطر که از دوران کودکی تا امروز در جشن های کریسمس نوش جان نموده است، چشم هایش برق می زند. این شیرینی ها آن قدر سبک و پفی هستند که به راحتی در دهان آب می شوند. باید خودتان آنها را درست کنید تا متوجه شوید چرا هیچ اسپانیایی نمی تواند کریسمس را بدون مانتِکادو سر کند.

پولوُرون

پولوُرون (polvoron) در خوشمزگی با شیرینی مانتِکادو برابری می نماید. نام این شیرینی ترد و خوش طعم از کلمه پولوُ (polvo) به معنی پودر آمده است. پولوُرون به راحتی در دست یا دهان از هم فرو می پاشد و به شکل پودر در می آید، بنابراین باید بااحتیاط آنها را بردارید. برخی از مردم این شیرینی را در پودر شکر می غلتانند که ظاهر بسیار چشم نوازی پیدا می نماید.

بونیوئِلوس

کلوچه های سبک، پفی و نرم اسپانیایی بونیوئلوس (Buñuelos) برای دسر یا یک میان وعده در بعدازظهر فوق العاده عالی هستند. این شیرینی های گرد و سرخ شده به آسانی درست می شوند. برای تزیین، روی آنها پودر شکر می ریزند یا داخلشان را با خامه، کرم کاستارد تخم مرغ یا مارمالاد پر می نمایند.

پانچینِتا

این دسر سنتی به منطقه ی باسک اسپانیا تعلق دارد. پانچینِتا (Pantxineta) میز غذای شما را بسیار دوست داشتنی و مجذوب نماینده می نماید. درست کردن آن، حتی برای آشپزهای مبتدی هم بسیار ساده است. اسپانیایی ها برای تهیه آن مقداری خامه قنادی را در میان خمیر کروسان یا خمیر هزارلای شیرینی پزی قرار می دهند و روی آن را با مخلوط بادام و گردوی خردشده و پودر شکر می پوشانند.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2006

به "آشنایی با شیرینی های خوشمزه اسپانیایی، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شیرینی های خوشمزه اسپانیایی، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید