آشنایی با انواع موکت

به گزارش بیباپ، موکت از جمله منسوجاتی است که برای پوشش کف مکان های مختلف در ساختمان استفاده می شود. جنس این کفپوش از الیاف می باشد که با لایه ای از پرز پوشیده شده است. همانطور که در نوشته های پیشین ما به معرفی انواع کفپوش پرداختیم، کفپوش های متنوعی در بازار موجود هستند که با توجه به دکوراسیون داخلی و بودجه افراد انتخاب می شوند. در مقایسه با سایر کفپوش ها، موکت از سطحی نرم و لطیف برخوردار است و حسی گرم و صمیمی به فضا می بخشد. استفاده از الیاف طبیعی و مصنوعی و به کار بردن رنگ های متنوع در بافت موکت باعث شده افراد به آن علاقمند شوند و کف خانه خود را با مدل های مختلف پوشش دهند.

آشنایی با انواع موکت

موکت کفپوشی بسیار نرم و راحت است که اگر به درستی و با کیفیت مناسب انتخاب گردد آسودگی را برای صاحب خانه به ارمغان خواهد آورد. موکت اتاق کودک، موکت اتاق خواب، موکت راه پله، موکت کف آسانسور و موکت اداری باید بر اساس دکوراسیون فضا انتخاب شوند تا علاوه بر ایجاد سطح مناسب برای راه رفتن، زیبایی و جذابیت را به فضا ببخشند. رنگ های شاد و فانتزی برای اتاق بچه ها مناسب تر هستند اما رنگ های تیره و یا خنثی برای اتاق نشیمن و یا محیط های اداری ایده آل می باشند.

موکت دارای مزایای بیشماری است که در ذیل به آن ها می پردازیم:

  • موکت نوعی عایق صوتی است و به مقدار قابل توجه از انعکاس صوت در فضا جلوگیری می کند.
  • موکت های نرم و پرزدار انتخابی مناسب برای اتاق کودک هستند زیرا سطح نرم آن ها هیچ آسیبی به بدن کودک وارد نمی کند.
  • این کفپوش مانع از هدررفت انرژی گرمایی از کف می گردد.
  • با استفاده از جارو برقی به راحتی می توان گرد و غبار را از سطح موکت تمیز کرد.
  • سطح ایمن این کفپوش مانع از لیز خوردن افراد و یا سقوط آن ها می گردد.
  • تنوع طرح، رنگ و بافت موکت امکان استفاده از آن را برای انواع مختلف دکوراسیون داخلی فراهم نموده است.

انواع موکت

موکت ها در انواع مختلف به بازار عرضه می شوند از جمله:

موکت پشمی

موکت هایی که از پشم طبیعی تولید می شوند انعطاف پذیر و نرم هستند. الیاف این موکت ها پس از پا خوردن به حالت اولیه باز می گردد و عایق خوبی برای جذب صدا هستند. مقاومت در برابر آلودگی، لکه پذیری و گرد و غبار از جمله ویژگی های شاخص موکت پشمی است. تنها ایراد این نوع موکت امکان تجمع حشرات در آن ها و عدم مقاومت در برابر رطوبت، قارچ و کپک است.

موکت تایل

آیا می دانید موکت تایل چیست؟ این موکت از جمله جدیدترین مدل موکت است که در اشکال مربع و مستطیل شکل با ابعاد مختلف به بازار عرضه می گردد. موکت تایلی دارای رنگ های متنوع است و می توان آن را به صورت پازلی، شطرنجی و آجرچینی در کف اتاق قرار داد. این موکت برای تمام مکان ها از جمله هتل ها، نمایشگاه ها، سالن های همایش و … مناسب است و قابل تعویض می باشد. برای خرید موکت تایل می توانید به مراکز فروش انواع موکت مراجعه نموده و رنگ و طرح دلخواه را خریداری نمایئد. موکت تایل آرتا از جمله موکت های باکیفیتی است که می توان با خیالی آسوده نسبت به خرید طرح های گوناگون آن اقدام نمود. قیمت موکت تایل به نسبت موکت های معمولی چندان گران نیست و با توجه به درجه کیفیت می توان آن ها را خریداری کرد. موکت تایل اداری بهترین موکت اداری است که جلوه زیبایی به فضا می بخشد.

موکت چمن مصنوعی

پرزها و رنگ موکت چمن مصنوعی همانند چمن مصنوعی می باشند. این موکت برای اتاق بچه های که به فوتبال علاقمند هستند گزینه ای ایده آل است. قیمت موکت چمن مصنوعی مناسب بوده و می توانید آن را با بودجه معمولی خریداری کنید.

موکت پرز بلند

اگر علاقمند به راه رفتن بر روی سطحی نرم و راحت هستید بهتر است موکت پرز بلند را انتخاب کنید. برخی از این موکت ها همانند فرش هستند و گزینه مناسبی برای خانه های مناطق سردسیر می باشند. موکت های پرزبلند گاهی به حدی نرم هستند که رد پا بر روی آن ها به جا می ماند.

موکت طرح دار

بافت موکت طرح دار همانطور که از نام این موکت پیداست دارای نظم و طرح خاصی است. این موکت ها در انواع موکت طرح سرامیک، موکت طرح الماس، موکت طرح پارکت و … تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرند. قیمت موکت طرح دار با موکت های ساده متفاوت است. برای مثال، قیمت موکت طرح پارکت در مقایسه با قیمت موکت با طرح معمولی گران تر می باشد. این نوع موکت از الیاف پلی استر تولید می گردد و قابل شستشو است.

انواع الیاف موکت

موکت ها بر اساس نوع الیاف به کار رفته در آن ها به انواع مختلف تقسیم می شوند، در واقع نوع متریالی که در تولید موکت به کار می رود تعیین کننده جنس و خواص منحصر بفرد آن می باشد. اگر بخواهیم به انواع الیاف اشاره کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

الیاف پشمی

پشم از جمله الیافی است که از گذشته تا به امروز در تولید موکت استفاده می گردد. از ویژگی های پشم می توان به عدم جذب آلودگی، انعطاف پذیری بالا، بافت نرم و استحکام ایده آل اشاره کرد.

الیاف پلی استر

پلی استر نوعی الیاف مصنوعی است که علاوه بر نرمی از درخشندگی بی نظیر برخوردار است. تنوع رنگی موکت های پلی استر بالاست و کیفیت رنگ آن ها با گذشت زمان از بین نمی رود. از ویژگی های شاخص الیاف پلی استر قابلیت بازیافت آن است.

الیاف نایلونی

این الیاف سهم بسزایی در تولید موکت به خود اختصاص داده اند و در مقایسه با سایر الیاف مصنوعی از مقاومت بالاتر و خاصیت ارتجاعی بیشتر برخوردار می باشند. موکت هایی که از الیاف نایلونی تولید میشوند در اثر رفت و آمد زیاد دچار فرورفتگی نخواهند شد.

الیاف تریسکتا

جدیدترین الیاف پلی استر که برای تولید موکت مورد استفاده قرار می گیرد تریسکتا است. از ویژگی های این الیاف ممتاز می توان جذب آب پایین، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و مقاومت در برابر لکه را نام برد.

الیاف اولفین

این الیاف برای تولید موکت هایی که در مکان های کم تردد استفاده می شوند مناسب هستند. مقاومت الیاف اولفین در جذب رطوبت، الکتریسیته ساکن و لکه بالاست.

الیاف اکریلیک

الیاف اکریلیک از نظر ظاهر همانند پشم هستند و دارای وزن بسیار سبک می باشند. این الیاف قابل شستشو بوده اما مقاومت سایشی آن ها پایین است.

قیمت موکت

اگر به مراکز فروش انواع موکت مراجعه کنید با تنوع بالایی از مدل ها و برندها مواجهه می شوید. از جمله موکت هایی که ممکن است در این مراکز به شما پیشنهاد شوند موکت پالاز، موکت اینترفیس، موکت سیزال، موکت ظریف مصور، موکت دسو، موکت آرتا، موکت بابل، موکت ظریف مصور افرا، موکت تافتینگ ظریف مصور، موکت tecsom و … می باشند. قیمت انواع موکت با توجه به نوع الیاف، روش تولید و رنگرزی با یکدیگر متفاوت است، اما در هر صورت موکت های باکیفیت و دارای رنگ ثابت مسلماً قیمت بالاتری به نسبت موکت های معمولی دارند. لازم به ذکر است که قیمت موکت خارجی در مقایسه با قیمت انواع موکت ایرانی نیز گران تر می باشد.

نحوه تمیز کردن موکت با شامپو فرش

در صورتی که بر روی موکت لکه یا آلودگی ایجاد گردد با استفاده از شامپو فرش به راحتی می توان آن را پاک نمود. بدین منظور مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط نموده و با استفاده از یک اسفنج و کف، لکه ایجاد شده را پاک کنید. در نهایت پس از خشک شدن سطح موکت، روی آن جاروبرقی بکشید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 778

به "آشنایی با انواع موکت" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با انواع موکت" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع موکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید