علائم عفونت قارچی

به گزارش بیباپ، انسان ها در معرض ابتلا به انواع مختلفی از عفونت های قارچی هستند. با توجه به عامل به وجود آورنده و محل عفونت، علائم آن تغییر می نمایند.

علائم عفونت قارچی

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

انسان ها در معرض ابتلا به انواع مختلفی از عفونت های قارچی هستند. با توجه به عامل به وجود آورنده و محل عفونت، علائم آن تغییر می نمایند.

قارچ گروهی از موجودات زنده بوده که شامل نمونه های میکروسکوپی مانند، مخمر و کپک؛ و نمونه های بزرگتر مانند، قارچ ها می شوند. انواع مختلفی از قارچ بر روی بدن و هم درون بدن انسان وجود دارد که بیشتر آنها مفیدند. با این حال، رشد بیش از حد قارچ های سودمند یا وجود قارچ های مضر می تواند به عفونت منجر شود که ممکن است قسمت های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد. علائم عفونت قارچی با توجه به بخش آسیب دیده بدن و عامل به وجود آورنده فرق دارد.

سه نوع اولیه عفونتهای قارچی

سه نوع عفونت قاچی وجود دارد: سطحی، سیستمیک و فرصت طلب. عفونتهای سطحی بسیار متداول می باشند و بر پوست و غشاهای مخاطی بدن تأثیر می گذارد. انواع مختلفی از عفونتهای قارچی سطحی وجود دارد. این نوع، تهدید جانی نداشته اما ممکن است بر کیفیت زندگی اثر گذاشته و گاهی اوقات به نوع سیستمیک تبدیل شوند. بعضی از عفونتهای سطحی هم هستند که ممکن است به افراد دیگر منتقل گردند.

بر خلاف دسته اول، عفونت های قارچی سیستمیک بر اندامهای درون بدن تأثیر می گذارند، به این علت که این قارچها وارد جریان خون می شوند. این نوع عفونت در مقایسه با انواع سطحی، شدیدترند و می توانند خطر جانی هم به همراه داشته باشند. نوع سوم، به نام عفونتهای قارچی فرصت طلب، افرادی را که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند تحت تأثیر قرار داده و می توانند به صورت سطحی و یا سیستمیک باشند. این سه نوع عفونت دارای زیر مجموعه های بسیاری هستند، که بر اساس بخشی از بدن که به این عفونت مبتلا شده و نوع قارچ طبقه بندی می شوند.

عفونت های پوست و ناخن

انواع مختلفی از عفونتهای قارچی پوست، مثل کچلی قارچی ringworm(کرم حلقوی)، تینئا ورسیکالر(کچلی رنگارنگ) tinea versicolor، خارش کشاله ران jock itch و عفونت پای ورزشکار athletes foot وجود دارد. قارچ ها منطقه ها گرم و مرطوب پوست را ترجیح می دهند. هم کپک و هم مخمر، پوست را تحت تأثیر قرار می دهند. در میان انواع مختلفی از عفونتهای قارچی پوست، پای ورزشکاران و یا تینئا انگشتان پا Tinea pedis یکی از متداولترین آنهاست که هم مردان و هم زنان را به طور یکسان تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری در فضاهای بافت بین انگشتان پا، و پوست اثر گذاشته و پوست آن قسمت از انگشتان مرطوب و خارش دار می شود. این قسمت می تواند کم رنگ و پوسته پوسته هم شود. عفونت خارش کشاله ران یا کچلی کشاله ران (Tinea cruris) موجب به وجود آمدن دانه های قرمز در ناحیه کشاله ران می شود. منطقه عفونی شده می تواند خارش هم داشته باشد و این عارضه در مردانی که زیاد عرق می نمایند دیده می شود.

کچلی قارچی بدن Ringworm of the body و یا کچلی بدن (Tinea corporis) عمدتاً در قسمتهایی از بدن مانند دست و پا و شکم دیده می شود. این دانه های قرمز دارای لبه پوسته پوسته اند که پوست روشن را احاطه نموده اند. عفونت قارچی پوست سر که غیر از آن به کچلی قارچی سر Tinea capitis معروف است، از طریق تکه های معین در پوست سر به همراه ریزش مو و تورم آن ناحیه شناخته می شود. قارچ روی پوست شامل عفونت های قارچی ناخن (اونیکومایکوزیس onychomycosis) و قارچ ناخن (Tinea unguium) از متداول ترتین نمونه ها هستند. این عارضه باعث می شود ناخن به طور غیر طبیعی ضخیم و متلاشی شود.

عفونت های مخمر

مخمر نوعی قارچ است که عامل عفونتهای مختلف قارچی است. اینچنین عفونت دهانی (برفک دهان) از طریق پوشش سفیدی بر روی زبان، گونه های درونی، لثه و لوزه ها قابل تشخیص است. زمانی که این پوشش خراشیده می شود، ممکن است خونریزی نموده و هم باعث درد شود. برفک دهان از قارچ کاندیدا آلبیکانس Candida albicans ایجاد می شود. این قارچ ممکن است بر مری و روده هم تأثیر گذارد. بعلاوه قارچ کاندیدا آلبیکانس ممکن است غشاء مخاطی واژن (مهبل) را تحت تأثیر قرار دهد و باعث علائمی، مانند خارش و ترشح غلیظ سفید رنگ، همراه با ادرار دردناک شود. در مردان، باعث دانه های قرمز رنگ دردناک در نوک آلت تناسلی می شود.

عفونتهای اندام های داخلی

انواع بسیار دیگری از عفونتهای قارچی هستند که مغز و ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهند. مننژیت قارچی باعث التهاب غشاء پوششی مغز و نخاع شده و از طریق قارچی بنام کریپتوکوکوس Cryptococcus ایجاد می شود. اگرچه، علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند، رایج ترین آنها شامل: سردرد، خواب آلودگی و گیجی است. قارچ دیگری بنام آسپرژیلوس Aspergillus که یک کپک قارچی است، باعث عفونت های جریان خون در افراد مبتلا به سرطان و ایدز یا HIV می شود. انواع دیگر شامل کوکسیدیوئیدومایکوزیس coccidioidomycosis که بعلاوه بنام تب دره معروف است، بلاستومایکوزیس blastomycosis، آرتریت قارچی، عفونت سینوزیت قارچی، هیستوپلاسموز histoplasmosis که بر روی بینایی اثر می گذارد و موکورمایکوز mucormycosis که با درد، تب، عفونت حفره چشم و ترشحات بینی تشخیص داده می شود.

تشخیص زودرس و درمان جهت جلوگیری از توسعه عفونت و برای برطرف علائم بسیار مهم می باشد. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیکها، یک سیستم ایمنی ضعیف، دیابت، بهداشت فردی ضعیف، و غیره، به اسم عواملی ذکر می شوند که افراد را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی می نمایند.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2129

به "علائم عفونت قارچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم عفونت قارچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید