چین بین پاکستان و افغانستان میانجی گری می نماید

به گزارش بیباپ، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی بیان کرد وانگ یی وزیر امور خارجه چین قرار ست در ماه جاری میلادی و با هدف میانجی گری بین پاکستان و افغانستان، به کابل و اسلام آباد سفر کند.

چین بین پاکستان و افغانستان میانجی گری می نماید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، سرتاج عزیز در مصاحبه ای با صدای آمریکا (VOA) بیان کرد: چین قرار است اقداماتی برای هموار کردن زمینه گفت و گو میان مقامات کابل و اسلام آباد برای بهبود روابط میان دو کشور همسایه انجام دهد.

چند روز پیش دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز با صدور بیانیه ای رسمی، بیان کرد که چین مایل به میانجیگری بین پاکستان و افغانستان و ایجاد مقدمات لازم برای انجام ملاقات هایی میان مقامات دولت های کابل و اسلام آباد است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در سفر اخیر خود به افغانستان، خواهان ایفای نقش چین برای میانجی گری بین پاکستان و افغانستان شده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان همچنین با اشاره به ملاقات هفته گذشته محمدنواز شریف نخست وزیر پاکستان و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان، گفت که این ملاقات در فضایی محبت آمیز برگزار گردید.

وی گفت: در ملاقات آستانه، دو طرف توافق کردند که اتهام زنی های متقابل میان پاکستان و افغانستان هیچ فایده ای ندارد و دو طرف باید برای غلبه بر فضای بی اعتمادی میان دو همسایه، کوشش نمایند.

سرتاج عزیز اضافه کرد: چین خواهان روابط خوب هم با افغانستان و هم با پاکستان است و می تواند گزینه مناسبی برای ایفای نقش میانجی گری باشد.

این مقام پاکستانی همچنین گفت که در ملاقات آستانه، سران دو کشور درمورد ایجاد مکانیسمی برای برطرف نگرانی های متقابل میان پاکستان و افغانستان توافق کردند.

وی ابزار امیدواری کرد که روابط دوجانبه میان کابل و اسلام آباد پس از ملاقات اخیر نواز شریف و اشرف غنی در آستانه بهبود یابد.

این نخستین بار است که چین می خواهد میان افغانستان و پاکستان نقش میانجی گر را ایفا نماید و به همین دلیل، قرار است وانگ یی وزیر امور خارجه چین به زودی به کابل سفر کند.

وزیر امور خارجه چین در سفر قریب الوقوع به کابل، قرار است موضوع برگزاری نشست چهارجانبه میان مقاماتی از افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین را مطرح کند. طرح این موضوع پس از شکست مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان، به معنای کوشش پی برای احیای دوباره این روند است.

چین منافع سیاسی-مالی خود در منطقه را در تقویت صلح و ثبات منطقه ای به ویژه برطرف کدورت های میان پاکستان و افغانستان و ایجاد ثبات و آرامش در این دو کشور می داند.

چینی ها طرح های مالی مشترک فراوانی را در پاکستان به ارزش دهها میلیارد دلار شروع نموده اند و برای بهره برداری از آن، بطور طبیعی نیازمند تقویت صلح و ثبات در این کشور هستند. پکن معتقد است با یاری به صلح افغانستان، می توان به بهبود امنیت پاکستان نیز یاری کرد.

کوشش چین برای احیای روند مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان درحالی است که روسیه نیز در ماه های گذشته ابتکاری دیپلماتیک را برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور شروع نموده و حدود دو ماه پیش، مسکو میزبان نشستی با موضوع افغانستان با حضور نمایندگانی از 12 کشور منطقه بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 536

به "چین بین پاکستان و افغانستان میانجی گری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین بین پاکستان و افغانستان میانجی گری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید