چرایی رضایت دولت از ناکارآمدی مجلس افغانستان

به گزارش بیباپ، مجلس افغانستان در 6 ماه گذشته بدلیل غیبت حدود نیمی از نمایندگان تنها 5 بار شاهد تکمیل حد نصاب این مجلس بوده است، با توجه به شرایط جاری این کشور به نظر می رسد که دولت نیز نسبت به این ناکارآمدی رضایت دارد.

چرایی رضایت دولت از ناکارآمدی مجلس افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، در حالی که از شروع کار مجلس هفدهم بیش از 6 ماه می گذرد اما نیمی از کنندگان در جلسات علنی شرکت نمی کنند و ناکارآمد بودن مجلس موجب عدم نظارت بر کار دولت می گردد.

براساس گزارش بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه موسوم به فیفا، در مدت 6 ماه گذشته فقط 5 بار حد نصاب مجلس تکمیل بوده است. حد نصاب مجلس در نشست های علنی 126 نفر از مجموع 250 کننده است.

در میان افرادی که به صورت مستمر در جلسات مجلس، شرکت نمی کنند، افراد و چهره های شاخص و شناخته شده نیز حضور دارند و این نشان می دهد که قانون شکنی، نقض سوگندنامه کنندگی و بی احترامی به مردم و موکلان، تنها محدود به چند کننده ناشناخته و گمنام نیست؛ بلکه اغلب کنندگان، نسبت به این امر بی اعتنا هستند و احترامی به قانون و رأی مردم ندارند.

همه این عوامل به باور کارشناسان، از شأن و اعتبار مجلس کنندگان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام افغانستان، به میزان غیرقابل جبرانی کاسته و صندلی آن را در میان دو قوه دیگر به شدت، تقلیل داده است.

نکته ناامیدکننده دیگر این است که حکومت هم ظاهرا با وضع به وجود آمده، موافق است؛ زیرا یک مجلس ضعیف، فاقد اقتدار، نفوذ، احترام و اعتبار ملی را مفیدتر و به صرفه تر از یک مجلس مقتدر، مصمم، با اراده، با برنامه، فعال و همواره حاضر و ناظر می داند.

گفته می گردد که در بسیاری از روزهای کاری شماری از اعضای مجلس افغانستان حتی پس از ساعت 10 و هنگامی که نشست عمومی در حال انتها یافتن است وارد صحن مجلس می شوند.

در همین حال نزدیک به نیمی از اعضای مجلس در نشست ها حضور ندارند و هیئت اداری برای تصمیم گیری درباره یکی از فرمان های رئیس جمهور، چندین بار زنگ شورا را برای فراخواندن اعضای مجلس از سالن پذیرایی و کمیسیون ها به تالار عمومی به صدا در می آورد.

شماری از شهروندان کشور نیز از غیبت پی درپی شماری از اعضای مجلس انتقاد می کنند و می گویند: بیشترین کنند گان برای روزها و ماه ها به مجلس حاضر نمی شوند و یا بعد از ساعت کاری در محل کار حضور می یابند.

به گزارش طلوع نیوز، طبق ماده 129 اصول وظایف مجلس تأکید می نماید که، چنانچه غیبت غیرموجه هریک از کنندگان بیش از هفت روز کاری در جلسات عمومی و کمیسیون ها ادامه یابد، حقوق وی به احتساب روز های غیبت محاسبه می گردد و در انتها ماه نام وی به وسیله رسانه ها اعلام می گردد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 585

به "چرایی رضایت دولت از ناکارآمدی مجلس افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرایی رضایت دولت از ناکارآمدی مجلس افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید