پروژه های ناتمام هخامنشی در دست آنالیز

به گزارش بیباپ، پـروژه هـای نـاتمـام اواخر دوره هخامنشی را آوری باخنهایمر، مدرس زبان شناسی خاور نزدیک مرکز تحقیقات جامعه و فرهنگی ایران باستان، غرب استرالیا در موزه ملی ایران در قالب نشستی تخصصی آنالیز می نماید.

پروژه های ناتمام هخامنشی در دست آنالیز

به اعتقاد باخنهایمر، ابنیه دوره پایانی امپراتوری هخامنشی باید در سه دیدگاه مورد توجه باشد: هرگونه پژوهشی که هدف از آن آنالیز باستان شناختی پروژه های پایانی هخامنشی است، باید پیش از هر چیز حاوی گزارشی از زمینه های طبیعی، محیطی و جغرافیایی سرزمین هایی باشد که این ابنیه در ان ها واقع شده اند، باید کوشش گردد که عناصر درشت - مکرو - در هر یک از ابنیه پیش از آنالیز های دقیق و ریز - مایکرو - مورد توجه قرار گیرند. به عنوان نمونه، ظاهر مجموعه ها، معماری آن ها، اندازه و شکل آن ها، اندازه و شکل آن ها و کاربرد آن ها در فعالیت های گوناگون یا مقطعی، باید ابتدائا آنالیز و مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین این سازه ها باید با توجه به عناصر خرد - ماکرو - و بسیار کوچک آن ها آنالیز شوند. عناصری همچون نگاره ها و نقوش، تراش سنگ ها، رنگ بندی ها و ظرایفی که در ساخت و معماری بدان ها توجه شده است.

در شرح این نشست تخصصی که ساعت 10 و نیم دوشنبه 18 آذر در سالن نشست موزه ایران باستان در موزه ملی ایران برگزار می گردد، آمده است: توجه تاریخ نگاران و باستان شناسان امپراطوری هخامنشی از گذشته های دور عموما معطوف به حوادث دوران فرمانروایی کوروش کبیر و سلطنت داریوش اول و خشایارشا بوده است. درگیری های سهمگین پارسیان با همسایگان غربی خود در ابتدای سده پنجم پیش از میلاد و برآمدن امپراتوری هخامنشی در زمان کوروش دوم از کرانه های گمنام زاگرس همیشه سوژه های جذابی برای تحقیق و پژوهش بوده و هستند.

نبرد تکاوران پارسی و نیزه بران یونانی و شکوه بازمانده های شگفت انگیزی چون تخت جمشید چنان رویدادهایی بزرگ و آثاری عظیم در تاریخ بشر بوده اند که سایه سنگین آن ها ناخواسته بر دیگر حوادث و سازه های تاریخی از دیرباز سنگینی نموده است. به بیانی ساده، بی توجهی و بی علاقگی مفرطی که عموما به تاریخ و آثار باقی مانده از سده چهارم پیش از میلاد هخامنشی نشان داده می گردد، نه بخاطر بی ارزشی و بی اهمیتی آنان، بلکه معمولا به دلیل جذابیت زیاد سال های نخست امپراطوری و حوادث و آثار آن است. بر این پیش زمینه، خاتمه می توان دریافت که در عمل، روشن کردن جنبه های تاریخی و باستان شناسی سده پایانی امپراطوری هخامنشی علاوه بر آنکه پژوهشی تازه خواهد بود، پیش از آن ناخودآگاه منجر به بازخوانی و تجدید نظر تاریخ نگاری هخامنشی نیز خواهد بود.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 697

به "پروژه های ناتمام هخامنشی در دست آنالیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه های ناتمام هخامنشی در دست آنالیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید