غلامی: اعتقادی به مافیای کنکور ندارم ، ضرورت انتخاب جایگزینی مناسب برای کنکور

به گزارش بیباپ، وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: به بحث مافیای کنکور اعتقاد ندارم؛ چرا که 85 درصد رشته های دانشگاهی احتیاج به نمره آزمون ندارند.

غلامی: اعتقادی به مافیای کنکور ندارم ، ضرورت انتخاب جایگزینی مناسب برای کنکور

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مناسبت هفته دولت در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: دانشگاه ها مهم ترین نهاد علمی کشور هستند که باید نسل جوان را آموزش بدهند و این نسل جوان وارد حوزه فعالیت کاری شوند و این یکی از مهمترین وظایف دانشگاه محسوب می گردد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ساماندهی دانشگاه ها و وضع دانشگاه ها در شروع سال تحصیلی گفت: آموزش عالی کشور در بعد از انقلاب در سه دسته تقسیم می گردد اول اینکه بعد از پیروزی انقلاب احتیاجمند گسترش مراکز آموزش عالی و تربیت دانشجویان در یک دوره 10 تا 15 ساله بودیم که این موضوع در دهه 70 مورد آنالیز و تأمین نهاده شد و بخش دوم مربوط به تحقیقات می گردد که به صورت کلی مختص مباحث خاتمه نامه است و تا اواسط دهه هشتاد ادامه داشت و در این دهه شاهد رشد علمی کشور بودیم در بازده سوم که از اوایل دهه 80 شروع شد، مباحث فناوری مورد آنالیز نهاده شد و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در تربیت جوانان دانش آموخته دانشگاهی تأثیرگذار بود.

غلامی در ادامه با بیان اینکه ساماندهی مراکز آموزش عالی یکی دیگر از مباحث بود که طرح آن آماده شده است؛ گفت: از جمله مباحث و طرح هایی که مطرح شده در مورد بحث ساماندهی مراکز آموزش عالی است که به طور مصداقی می توان به دانشگاه و مراکز دانشگاهی جامع علمی کاربردی اشاره نمود که نزدیک 1200 مرکز جامع علمی کاربردی در کشور وجود داشت و با طرح ساماندهی 500 مرکز تعطیل شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دانشگاه ها ناتوان هستند و نمی توانند تقاضای بازار کار کشور را تأمین نمایند ؛گفت: من این موضوع را قبول ندارم، چون دانشگاه ها دانشجویان را به روز تربیت می نماید وم راکز اشتغال باید فارغ التحصیلان خود را با سیستم و باید مراکز کاری خود آشنا کنم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاکید نمود: طرح مهارت زایی دانشجویان نیز راه اندازی شد در این طرح دانشجویان با مشاغل بیرون از دانشگاه آشنا می شوند تا بتوانند بعد از فارغ التحصیلی شغل مورد نظر خود را داشته باشند.

وی درباه پایش و رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی اظهار کرد: به وسیله کد ملی و پرداخت بیمه دانش آموختگان دانشگاهی روستا های 95 و 96 مورد رصد نهاده شدند و آمار ها نشان داد که دانش آموختگان مقطع کارشناسی نزدیک به 60 درصد، دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد بالای 70 درصد و دانش آموختگان مقطع دکترا بالای 90 درصد اشتغال دارند و هم اکنون باید به فکر افرادی که اشتغال ندارند باشیم.

غلامی در مورد ساماندهی دانشگاه تاکید نمود: تعداد مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها در کشور در یک دهه زیاد شد به طوری که تعداد دانشگاه های جامع علمی کاربردی در سطح کشور به 600 مرکز و تعداد دانشگاه های پیغام نور در سطح کشور به 500 مرکز رسید بنابراین در ابتدا تمرکز را بر روی بخش دولتی و دانشگاه های دولتی گذاشتیم و به وسیله ایجاد شبکه علمی بین مؤسسات و مراکز آموزش عالی در هر استان مورد آنالیز نهاده شد. همچنین در بخش دوم یعنی بخش منطقه ای هم در 3 یا 4 استان در سطح منطقه ای یک منطقه فناوری را تشکیل داده ایم و مأموریت این مناطق در سطح ملی و بین المللی معین شده است.

وی در باره رتبه بندی دانشگاه ها گفت: طرح رتبه بندی دانشگاه ها از دو سال پیش شروع شد چنانچه رتبه بندی در شکل های مختلف شکل گرفت ابتدا در بخش رتبه بندی بین المللی به وسیله مراکز علمی مانند تایمز این رتبه بندی انجام شد و در بخش رتبه بندی داخلی نیز با معین شاخص های معین توسط پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام مورد آنالیز نهاده شد.

غلامی در باره کنکور سراسری انسان و رعایت شیوه نامه های بهداشتی گفت: سال جاری سال ویژه ای برای داوطلبان کنکور محسوب می شد البته در نیمسال تحصیلی گذشته نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه های جدیدی برای دانشجویان در نظر گرفته شد و از این حیث شاخص ویژه بود، اما طبق آنالیز های اجرا شده، معین شد که فاصله جایگاه ها در آزمون مقطع کارشناسی 180 سانتیمتر در مقطع کارشناسی ارشد 160 سانتیمتر و در مقطع کارشناسی 120 سانتی متر بوده است و از سوی وزارت بهداشت نیز ناظر در آزمون حضور داشت.

وی در ادامه به نظرخواهی مستقیم شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی از داوطلبان کنکور گفت: بحث نظرخواهی یکی دیگر از فعالیت های بود که در مورد معین وضع شیوه نامه های بهداشتی در نظر گرفته شد چنانچه در مقطع دکترا 85% در مقطع کارشناسی ارشد 91 درصد و در کنکور سراسری 94 درصد داوطلبان از شیوه نامه های بهداشتی اظهار رضایت کردند.

وی در ادامه درباره بحث مافیای کنکور گفت: از نظر من این موضوع نمی تواند تأثیرگذار باشد، چون من شخصاً به بحث مافیای کنکور اعتقاد ندارم چرا که 85 درصد رشته های دانشگاهی احتیاج به نمره آزمون ندارند و مشکل تنها بر سر رشته های پرمتقاضی است و سال جاری هم اعلام شده که 900 هزار جایگاه بدون احتیاج به نمره آزمون قابل انتقال و انتخاب برای داوطلبان است.

وی ادامه داد : از نظر من دانشگاه ها باید برای انتخاب دانشجو شاخص هایی را معین نمایند که این شاخص ها در سه سال دبیرستان باید مورد آنالیز قرار بگیرد و اگر این اتفاق بیفتد دانشگاه می توانند در دروس عمومی در هر دانشگاه آزمون را برگزار نمایند و بر اساس آن دانشجو انتخاب نمایند و ما باید جایگزین مناسبی برای کنکور در نظر بگیریم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره بحث سهمیه اعضای هیئت از سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی گفت: هیچ سهمیه ای در کار نیست و تنها یک مصوبه است چنانچه بر اساس این موضوع دانشجو می توانند به محل خدمت والدین برای تحصیل انتقال پیدا کند و بحث تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی نیز شاخص های آن تغییر پیدا نموده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد جذب اعضای هیأت علمی و اینکه بعضی معتقدند جذب اعضای هیئت علمی بر اساس جذب سیاسی شکل می گیرد؛ گفت: این طور نیست جز به جز مراحل جذب در هر دانشگاهی معین است.

وی در مورد برنامه های بازگشایی دانشگاه ها در نیم سال آینده گفت: از 15 شهریور سال تحصیلی جدید به صورت مجازی شروع می گردد نیم سال آینده را به صورت مجازی در نظر داریم، چون هنوز وزارت بهداشت اظهار امیدواری ننموده که جمعیت دانشجویی می توانند وارد دانشگاه شوند برای دروس عملی نیز برای هر یک از دانشگاه ها می توانند با مدیریت درست دانشگاه انجام می گردد.

وی درباره بحث تعداد خوابگاه ها و وضع رعایت شیوه نامه های بهداشتی نیز توضیح داد: دانشگاه ها باید در این خصوص مدیریت لازم را داشته باشند و مدیریت به صورت صحیح باید انجام گردد.

وی در خاتمه اعلام کرد: با توجه به سیر کاهش دانشجو طی چند سال گذشته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که دانشگاه های مانند دانشگاه آزاد، دانشگاه پیغام نور ودانشگاه های غیردولتی یک سرمایه هستند و وزارت علوم هم باید این موضوع را مدنظر قرار دهد و نباید این دانشگاه ها از بین بروند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1298

به "غلامی: اعتقادی به مافیای کنکور ندارم ، ضرورت انتخاب جایگزینی مناسب برای کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلامی: اعتقادی به مافیای کنکور ندارم ، ضرورت انتخاب جایگزینی مناسب برای کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید