ضربات ترامپ به اقتصاد آمریکا!

به گزارش بیباپ، خبرنگاران، گروه بین الملل- محمد مهدی عباسی: دونالد ترامپ که به یک باره با شکست تمام رقبای درون حزبی و نهایی خود در انتخابات سال 2016 میلادی توانست رئیس جمهور ایالات متحده گردد، کسی است که همیشه تصمیمات، رفتارهای شخصی و سیاست های احمقانه اش مورد تمسخر و انتقاد بسیاری در دنیا بوده و کمتر روزی را می توان یافت که مطلب یا ویدئویی در تمسخر رفتارها و سخنان او در رسانه ها یافت نگردد.

ضربات ترامپ به اقتصاد آمریکا!

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

اما با وجود همه این نگاه ها و هجمه های منفی نسبت به او، ترامپ و رسانه های همسوی او همیشه کوشش نموده اند تا با احمق خطاب کردن رقبای داخلی و نیز کشورهای دیگری که خلاف جهت آنها حرکت می نمایند، بزرگترین دستاورد دولت ترامپ را رشد مالی ایالات متحده و بهبود شرایط معیشتی مردم آمریکا معرفی نمایند.

اما این ادعا چه میزان درست است؟ آیا ترامپ رئیس جمهور موفقی از حیث مالی بوده است؟ آیا او و دولتش توانسته اند مسائل مالی و معیشتی آمریکا را رفع نمایند؟

آنچه که آمارها و تحلیل های مالی به ما نشان می دهند، چیزی خلاف باورهای شکل گرفته در میان افکار عمومی هستند و دلایل فراوانی را برای رد این باور به ما ارائه می نمایند.

1- همیشه مهمترین استدلال برای موفقیت های مالی دوران ترامپ، کاهش نرخ بیکاریِ آمریکا بوده است، نرخی که از 1969 تا به امروز در ایالات متحده بی سابقه بوده است.[1] اما به رغم تمام کوششی که ترامپ و تیمش در حال اجرا آن هستند تا این نرخ را موفقیت دولت خودشان معرفی نمایند، این نرخ بیکاریِ پایین صرفاً دستاورد او و دولتش نیست.

کاهش نرخ بیکاری در آمریکا، تقریباً از اوائل دولت باراک اوباما شروع شد و از 10 درصد به زیر 5 درصد رسید و ترامپ فقط در میانه این شیب کاهشی روی کار آمد و آن را به زیر 4 درصد رساند. همچنین یک مقایسه ساده از اشتغال ایجاد شده در 29 ماه آخر اوباما با 29 ماه نخست ترامپ نشان می دهد که اوباما توانسته بود یک میلیون شغل بیشتر از ترامپ ایجاد کند.[2]

همچنین شکاف فراوانی میان نرخ بیکاری اعلام شده توسط دولت آمریکا با نرخ بیکاری واقعی وجود دارد. به طور مثال ایالات متحده بیش از 2 میلیون و 300 هزار زندانی دارد. افرادی که با وجود نداشتن شغل هرگز در آمارهای نرخ بیکاری به حساب نمی آیند. به همین دلیل کریس هجز، نویسنده معروف آمریکایی می گوید:

اگر شما بدانید که چگونه این نرخ بیکاری محاسبه شده اند، می بینید که نرخ بیکاری ثابت مانده است. مثلاً اگر شما هفته ای یک ساعت کار کنید شاغل محسوب می شوید! اگر شما چهار هفته در جستجوی شغل نباشید به شکل عجیب و غریبی از لیست بیکاران حذف می شوید! پس این آمار بخش بزرگی از جامعه را در بر نمی گیرد، مثل دانشجویان و یا بازنشستگانی که برای جبران کسری درآمد ناچیزشان با کاروان های باربری شرکت آمازون در جاده ها 12 ساعت در روز کار می نمایند و یا همچنین افراد نیمه وقت نیازمند به شغل و یا حتی زندانیان… با این محاسبه نرخ واقعی بیکاری در آمریکا 17 درصد می گردد.[3]

2- دولت ترامپ هم اکنون با کسری بودجه یک تریلیون دلاری روبرو است.[4] کسری بودجه ای که در مقایسه با بسیاری از دولت های پیشین ایالات متحده رقم بسیار بالایی است. همچنین او و دولتش این روزها با بدهی 23 تریلیون دلاری نیز روبرو هستند.[5] رقمی که نزدیک به یک سوم بدهی کل دنیا است و تبدیل به بحرانی شده که تا به امروز دولت ترامپ قادر به حل آن نبوده و طی چند سال گذشته نیز به وخامت آن افزوده است.

3- نرخ رشد فراوری ناخالص ملی آمریکا در سرانجام سال 2019 میلادی 2.1 درصد بود. بسیار کمتر از 4، 5 یا 6 درصدی که ترامپ در اوائل دولتش وعده آن را داده بود[6] و البته کمتر از 2.4 درصدی که میانگین رشد فراوری ناخالص ملی در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما بود.

همچنین صندوق بین المللی پول نیز در گزارش جدید خود برآورد نموده رشد مالی آمریکا به 2 درصد در سال 2020 و 1.7 درصد در سال 2021 برسد[7] که این نیز زنگ خطری جدی برای کارنامه مالی دونالد ترامپ است.

4- از زمان روی کار آمدن ترامپ در ایالات متحده، 7 میلیون نفر به جمعیت افراد فاقد بیمه سلامت در آمریکا اضافه شده و میزان آمریکایی های بدون بیمه طی 3 سال از 10.9 درصد به 13.7 درصد جمعیت این کشور رسیده است،[8] معضلی که هرگز نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد، چرا که مطابق نظرسنجی ها نخستین دغدغه بسیاری از آمریکایی ها یا به تعبیر دقیق تر یکی از اصلی ترین مطالبات مردم آمریکا از دولت این کشور، کاهش هزینه های سلامت یا بهبود خدمات درمانی در ایالات متحده است، معضلی که سالانه موجب کشته شدن یا ورشکستگی ده ها هزار آمریکایی نیز می گردد.

حال با وجود همه اینها، ترامپ طی سال های ریاست جمهوری اش نه تنها اقدامی اساسی و کارساز پیرامون حل این معضل کلیدی انجام نداده بلکه موجب تشدید این بحران نیز شده است.

5- از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور شده است، متوسط دستمزدها در آمریکا افزایش بسیار اندک و ناچیزی داشته است.[10] به طور مثال متوسط درآمد سالانه خانوارهای آمریکایی در سال نخست ریاست جمهوری ترامپ، 62 هزار و 600 دلار بوده است. این درآمد در سال 2018 یعنی سال دوم ریاست جمهوری ترامپ، تنها با افزایش بسیار اندک 500 دلاری به 63 هزار و 100 دلار رسیده بود، آن هم در آمریکایی که مطابق آمارها هم اکنون 78 درصد مردم آن paycheck to paycheck یا حقوق به حقوق زندگی می نمایند[11] و نزدیک به 43 درصد آنها مطابق آماری دیگر قادر به تامین هزینه های ابتدائی مانند اجاره و غذا نیستند.[12] حال در چنین کشوری، دستمزدها بر خلاف هیاهوی فراوان موفقیت های مالی ترامپ افزایش ناچیزی داشته اند و همچنان ارزش دستمزد یک کارگر تمام وقت در آمریکا (به نسبت تورم)، از 40 سال قبل آن 3 درصد کمتر است.[13]

6- شرایط تجاری دولت ترامپ نیز تعریف چندانی ندارد. مطابق آمارها، کسری تجاری دولت ترامپ در سال 2018 میلادی، یک چهارم بیش از زمانی بوده است که او دولت را در آمریکا تحویل گرفته بود.[14] موضوعی که درکنار هزینه های جنگ تجاری آمریکا با چین در دوره ترامپ و نارضایتی کشاورزان آمریکایی از او، تبدیل به کابوسی جدی برای این فرد و دولتش شده است. چرا که اصلی ترین گروهی که قربانی جنگ های تجاری ترامپ شده اند کشاورزان آمریکایی بوده اند.[15] کشاورزانی که یکی از اصلی ترین گروه هایی بوده اند که در سال 2016 میلادی به ترامپ رای داده و اکنون از او و سیاست هایش ناراضی هستند.

اینها تنها چندین دلیل عمده از عدم موفقیت ترامپ و دولتش در حل مسائل مالی آمریکا بودند. دلایلی که بیش از هر چیز نشان می دهند که ترامپ برخلاف هیاهو و سر و صداهایش آمریکا و اقتصادش را بیش از پیش وارد بحران نموده است، بحران هایی که در کنار مسائل معیشتی و رفاهی میلیون ها آمریکایی، در انتخابات نوامبر 2020 بی شک اصلی ترین موضوعاتی خواهند بود که گریبان او را خواهند گرفت.

منابع:

[1] https://www.washingtonpost.com/business/2019/05/03/us-economy-added-jobs-april-unemployment-fell-percent-lowest-since/

[2] https://www.forbes.com/sites/chuckjones/2019/07/05/trump-is-falling-almost-1-million-jobs-short-vs-obama/

[3] https://www.sedayemardom.net/?p=60612

[4] https://edition.cnn.com/2020/01/13/politics/us-budget-deficit-2020/index.html

[5] https://www.usdebtclock.org/

[6]https://www.realclearpolitics.com/video/2017/12/16/trump-were-going-to-see-economy-growth-of-4-5-and-maybe-6-percent.html

[7] https://www.frbsf.org/economic-research/publications/economic-letter/2019/july/how-changing-sectoral-trends-affected-gdp-growth/

[8] https://www.vox.com/2019/1/23/18194228/trump-uninsured-rate-obamacare-medicaid

[9] https://www.bls.gov/news.release/wkyeng.t01.htm

[10] https://www.census.gov/library/stories/2019/09/us-median-household-income-not-significantly-different-from-2017.html

[11] https://www.cnbc.com/2019/01/09/shutdown-highlights-that-4-in-5-us-workers-live-paycheck-to-paycheck.html

[12] https://money.cnn.com/2018/05/17/news/economy/us-middle-class-basics-study/index.html

[13] https://fred.stlouisfed.org/series/LES1252881900Q

[14] https://www.project-syndicate.org/commentary/grim-truth-about-trump-economy-by-joseph-e-stiglitz-2020-01

[15] https://www.washingtonpost.com/news/posteverything/wp/2017/10/24/farmers-voted-heavily-for-trump-but-his-trade-policies-are-terrible-for-them/?noredirect=on

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 812

به "ضربات ترامپ به اقتصاد آمریکا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربات ترامپ به اقتصاد آمریکا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید