زلزله تهران و گسل مشا

به گزارش بیباپ، رییس شبکه شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تنها اطلاعات 3 ایستگاه شتابنگاری را استخراج کردیم گفت: با گذشت یکی دو ساعت از وقوع زمین لرزه امروز با بزرگای 5.1 نمی توان درباره گسل مسبب آن اظهار نظر کرد ولی با توجه به اینکه این زمین لرزه در اطراف دماوند بوده گسل مشا می تواند مسبب این زلزله باشد.

زلزله تهران و گسل مشا

مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در ایستگاه شتابنگاری فشم ما شتاب 82 سانتی متر بر مجذور ثانیه، ثبت شده است، اضافه کرد این میزان شتاب بالایی را نشان می دهد.

فرزانگان اضافه کرد: ایستگاه شتابنگاری دانشگاه شهید رجایی تهران شتاب 24 سانتی متر بر مجذور ثانیه و ایستگاه دانشگاه شهید بهشتی 10 سانتی متر بر مجذور ثانیه و ایستگاه دیوان محاسبات 9 سانتی متر بر مجذور ثانیه بوده است.

وی در خصوص گسل مسبب این زلزله خاطر نشان کرد: اگر فرض این زلزله را بر این قرار دهیم که این زلزله در اطراف دماوند باشد، احتمال دارد گسل مسبب این زلزله می تواند گسل مشا باشد.

به گفته این محقق ادامه داد: تایید گسل مسبب این زمین لرزه مستلزم این است که اطلاعات همه ایستگاه های شتابنگاری را داشته باشیم و بر اساس آن این رخداد لرزه ای را با دقت بیشتری مکان یابی کنیم.

فرزانگان با تاکید بر اینکه با گذشت یکی دو ساعت از وقوع این زمین لرزه کسی نمی تواند به طور قطع و یقین گسل مسبب را شناسایی کند، اظهار کرد: ولی با توجه به اینکه این زمین لرزه در اطراف دماوند بوده احتمال می رود که مسبب این زلزله کسل فعال مشا باشد.

رییس مرکز شتابتگاری مرکز تحقیقات، راه و مسکن با بیان اینکه تا به امروز ما اطلاعات 3 ایستگاه فشم، دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه شهید بهشتی را استخراج کردیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر از آنجایی که حجم مکالمات مردم زیاد است از این رو در سیستم تلفن همراه یکسری اختلالاتی ایجاد شده که در صورت برطرف شدن این اختلال ما می توانیم به سرعت اطلاعات سایر ایستگاه ها را داشته باشیم.

زارع: بخاطر این گسل زلزله 7 ریشتری اتفاق افتاده بود،باید احتیاط کنیم

استاد پژوهشگاه زلزله شناسی درباره زمین لرزه امشب در نزدیک تهران بر این عقیده است که زلزله تهران، در همان گسلی رخ داد که در آن زلزله 7 ریشتری اتفاق افتاده بود.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی، درباره زلزله ای که دقایقی پیش در تهران رخ داد گفت: این زلزله، در 40کیلومتری شرق تهران، روی گسل مشاء بین دماوند ایجاد شد. ساعت 11:30 شب زلزله ای با بزرگای سه ریشتر در همانجا رخ داد، ساعت 48 دقیقه بامداد زلزله 5.1 رخ داد.

او ادامه داد: مشاء گسل مهمی است، زلزله 1830 دماوند، روی همین گسل اتفاق افتاده است. 190 سال است که زلزله مهمی روی این گسل اتفاق نیفتاده است و به هر حال با توجه به فعال بودن گسل و همچنین به دلیل این که گسل در روستای کلان با گسل شمال تهران تلاقی دارد، به نظر می آید این فرایند با اهمیتی برای شهرهای اطراف آن مثل تهران، دماوند، بومهن و پردیس است. تهران مرکز اصلی جمعیتی است و باقی شهرها روی هم 100هزار نفر جمعیت دارند.

استاد پژوهشگاه زلزله توضیح داد: با قطعیت نمی توانیم بگوییم این زلزله اصلی است یا پیش لرزه، نمی توانیم بگوییم اتفاق بزرگتری رخ نمی دهد، اما با توجه به این که برآورد شده در سال 1830 میلادی زلزله تاریخی با بزرگای 7 روی این گسل اتفاق افتاده است، همیشه این احتمال هست که زلزله ای بزرگتر از 7 هم روی آن رخ بدهد.

زارع گفت: لازم است یک توجه، احتیاطی به این گسل بشود، مخصوصا مردمی که در طبقات بالا زندگی می کنند با تکان های شدید تری نسبت به افرادی که در طبقات هم کف زندگی می کنند روبرو می شوند.

زارع در رابطه با این ادعا که پس لرزه ها بزرگایی کمتر از 5 ریشتر دارند، گفت: کسی نمی تواند ادعا کند، این لرزه اصلی بود. این ادعا غلط است، هیچ کسی نمی تواند با اطلاعاتش مدعی شود، بعد این زلزله زلزله ای با بزرگای 7 رخ نمی دهد، نشان به آن نشان که در سرپل ذهاب هم زلزله ای به بزرگای 4.5 ریشتر رخ داد و تقریبا 40 دقیقه بعد زلزله 7.3 رخ داد. این اظهار نظرهای غیرکارشناسی و غلطی است که مسئولین با اشتباهات غلط می گویند و کار درستی نیست، کسی نباید مردم را بترساند کسی هم نمی تواند دستور دهد حتما زلزله بزرگی می آید. اما این که کسی مدعی شود، این اتفاق اصلی بوده و هیچ اتفاق مهمتری رخ نمی دهد، گمراه کننده است.

متذکر می شود که زمین لرزه ای به بزرگای 5.1 ریشتر ساعت 48 دقیقه بامداد امروز جمعه در نزدیکی دماوند رخ داد که مردم در شهرهای تهران، کرج، قزوین و فیروزکوه این لرزش را حس کردند.

جزئیات گسل های اطراف تهران

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه خوشبختانه زلزله 5.1 امروز دماوند چندین پس لرزه داشته است، گفت: این زلزله ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد چراکه گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت های خود را داشته اشت.

دکتر حق شناس در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه این زلزله در نزدیکی دماوند اتفاق افتاده است، اضافه کرد: این زمین لرزه با بزرگای 5.2 اتفاق افتاده و این اطلاعات در حال بررسی بیشتر است.

وی با بیان اینکه نزدیکترین گسل به دماوند، گسل مشا است، خاطر نشان کرد: از این رو احتمال می رود که گسل فعال مشا مسبب این زمین لرزه باشد.

حق شناس، اظهار کرد: قبل از وقوع زمین لرزه 5.1، زلزله ای با بزرگای 2.9 در دماوند به ثبت رسید که می توان آن را پس لرزه 5.1 قلمداد کرد و پس از زمین لرزه 5.1 نیز تعداد قابل توجهی در منطقه نیز اتفاق افتاده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با تاکید بر اینکه این پس لرزه ها در منطقه دماونده به ثبت رسیده است، اضافه کرد: این پس لرزه ها هم از سوی ایستگاه های مرکز ژئوفیزیک ثبت شده و هم شبکه باند پهن پژوهشگاه زلزله در حال رکورد این زمین لرزه ها هستند.

حق شناب با بیان اینکه جای خوشبختی است که این پس لرزه ها در حال وقوع است، ادامه داد: این پس لرزه ها در محل وقوع زلزله در دماوند رخ می دهد و ممکن است این پس لرزه ها نیز در تهران نیز احساس شود همانطور که زلزله 5.1 در تهران نیز احساس شد.

این محقق حوزه زلزله با اشاره به گسل های منطقه دماوند، یادآور شد: در حال حاضر محتمل ترین گسلی که می توان مسبب این زمین لرزه دانست گسل مشا است که این زمین لرزه ناشی از جا به جایی این گسل باشد. این گسل، یکی از مهمترین گسل های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه می یابد.

وی اضافه کرد: ولی این به معنای آن نیست که همه بخش های این زلزله می تواند در یک زمین لرزه دچار گسیختگی شود بلکه معمولا بخشی از گسل فعال می شود و در حال حاضر بخشی از این گسل که در اطراف دماوند است، فعال شده است.

حق شناس گفت: زمانی که اطلاعات این زمین لرزه تکمیل شود و محل وقوع این زمین لرزه تعیین شود، با تبدیل آنها به نقشه می توان دقیق تر فهمید که کدام گسل مسبب این زمین لرزه است.

به گفته وی در در اطراف تهران گسل های متعددی چون شمال تهران، مشا و کهریزک و گرمسار کشیده شده است و آنچه که تا به امروز از نظر ما احتمال می رود که گسل مسبب باشد، گسل مشا است.

حق شناس در خصوص ارتباط این زمین لرزه با آتشفشان دماوند توضیح داد: گسل مشا به طور مستقل فعالیت خودش را دارد و اینکه آیا این زلزله می تواند ارتباط با آتشفشان دماوند داشته باشد یا خیر به نظر من ارتباطی ندارد چون گسل مشا در طول تاریخ زلزله های بسیار بزرگی را داشته است و هیچ کدام از این زمین لرزه ها ارتباطی با فعالیت آتشفشان ندارد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1109

به "زلزله تهران و گسل مشا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله تهران و گسل مشا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید