خونین ترین روز اعتراض ها به کودتای میانمار

به گزارش بیباپ، در پی مرگبارترین روز اعتراض های پسا کودتا در میانمار که طی آن 51 معترض جان باختند، کودتاچیان این کشور حکومت نظامی را تمدید کردند. این در حالی است که معترضان که خواستار آزادی آنگ سان سوچی هستند، به دلیل انتشار خبر شکنجه یکی از فعالان حقوق بشر در این کشور خشمگین تر از هر زمانی هستند.

خونین ترین روز اعتراض ها به کودتای میانمار

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، در اعتراض های روز یکشنبه که در سراسر میانمار برگزار گردید، نیروهای امنیتی با گلوله های جنگی به معترضانی شلیک کردند که با ادامه بی نتیجه ماندن اعتراض های صلح آمیزشان و در مقابله با خشونت های نظامیان خود را به چماق و چاقو مجهز نموده بودند.

در نهایت این درگیری ها منجر به مرگ دست کم 51 نفر در نقاط مختلف میانمار شد. بیشترین شمار کشته شدگان مربوط به شهر یانگون بود که در آن 21 نفر کشته شدند. با افزایش خشونت کودتاچیان میانمار، مان وین کاینگ دن، رئیس برکنار شده مجلس در نخستین سخنرانی خود برای مردم میانمار، از معترضان خواست در جریان آنچه او انقلاب خواند، با هر وسیله ممکن از خودشان مقابل خشونت نظامیان دفاع نمایند. او گفت: به محاق رفتن بارقه امیدها، اندوهبارترین لحظه تاریخ ملت است. اما خیزش باید برنده نهایی باشد.

به گزارش سایت شبکه خبری بی بی سی، با توجه به بالا دریافت اعتراضات و افزایش خشم مردمی، نظامیان میانمار نیز که احساس خطر می نمایند، صبح دیروز اقدام به تمدید حکومت نظامی کردند. این در حالی است که خشونت های کودتاچیان تا به امروز اعتراض های جهانی زیادی را برانگیخته است. اما همان طور که جاناتان هد، تحلیلگر بی بی سی نوشته است، نظامیان میانمار که کودتای ماه گذشته این کشور را طراحی و اجرا کردند، قصد دارند، اقتدار خویش را به رخ مردم میانمار بکشند. بنابراین ترجیح می دهند با شلیک های بی محابا و انجام اعمال وحشیانه که از روش های معمول آنها در دهه های قبل بوده است، استفاده نمایند. از همین روست که در مدت یک ماه گذشته هرگز پیشنهادی درباره مذاکره با معترضان یا مذاکرات صلح آمیز با دولتی که سرنگون نموده اند، نداشته اند.

افشای شکنجه علیه فعال سیاسی

روز یکشنبه در حالی با خشونت

بی سابقه نظامیان علیه مردم میانمار به خاتمه رسید که همزمان، خبر دیگری باعث شوک معترضان شد. به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، انتشار تصاویر پیکر شکنجه شده زاو میات لین، معلم و فعال سیاسی در میانمار خشم عمومی را در این کشور برانگیخته است. این فعال سیاسی که از روز اول کودتا در اعتراضات شرکت می کرد و کوشش داشت مردم را با پست های خود در فیس بوک و انتشار تصاویر خشونت نظامیان به حرکت وادارد و تأکید می کرد، مردم باید با نظامیان بجنگند ولو آنکه به قیمت جان شان تمام گردد، چند روز قبل ناپدید شد. 24 ساعت پس از ناپدید شدن وی، مقامات محلی با همسر او تماس گرفته و از او می خواهند برای شناسایی جسدی مراجعه کند. او در سردخانه جسد همسرش را که تعیین است شکنجه بسیاری را متحمل شده، شناسایی می نماید. مقامات امنیتی مدعی شده اند، زخم های پیکر این فعال سیاسی ناشی از شکنجه نیست و هنگامی که قصد فرار از بازداشت را داشته، از ارتفاعی به بلندی 9 متر سقوط نموده و روی اجسام تیزی افتاده است. این در حالی است که گاردین که این تصاویر به دستش رسیده، تأکید نموده، تصاویر نشان می دهد وی بشدت شکنجه شده و در دهانش آب جوش یا محلول شیمیایی ریخته بودند، طوری که زبان زاو میات لین به طور کامل از بین رفته و پوست صورت وی آسیب دیده است.

اعتراض های مرگبار روز یکشنبه و همچنین افشای شکنجه زاو میات لین دیروز باعث شد نظامیان میانمار اعلام نمایند جلسه دادگاه سوچی که بنا بود به صورت مجازی برگزار گردد، به دلیل آنچه آنها مسائل فنی اینترنتی خواندند، به تعویق افتاد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1833

به "خونین ترین روز اعتراض ها به کودتای میانمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خونین ترین روز اعتراض ها به کودتای میانمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید