خبرنگاران بالابودن جمعیت آفت سن در شهرستان های هشترود، میانه و اهر

به گزارش بیباپ، تبریز- خبرنگاران - مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در شهرستان های هشترود، میانه و اهر جمعیت سن غلات زیاد است بر تداوم مبارزه با این آفت تاکید نمود.

خبرنگاران بالابودن جمعیت آفت سن در شهرستان های هشترود، میانه و اهر

محمود کیا روز پنجشنبه در جلسه کمیته گیاهپزشکی استان آذربایجان شرقی اعلام نمود: در سال 99 تا زمان حاضر در حدود 5 هزار و 904 هکتار از مزارع استان جهت مبارزه و پیشگیری از آفت سن گندم سمپاشی شده است.

وی از مبارزه شیمیایی، زراعی و مکانیکی در 58 هزار و 283 هکتار از اراضی کشاورزی در طول سال 98 در استان اطلاع داد و اضافه کرد: از این میزان حدود 42 هزار و 131 هکتار با انواع آفات گندم آبی و دیم ، هشت هزار و 836 هکتار با آفت های جو آبی و دیم و برای کلزا هم حدود 5 هزار و 110 هکتار مبارزه شده است و حدود 2 هزار و 206 هکتار هم شامل مبازره با دیگر محصولات کشاورزی می باشد.

کیا با اشاره به اجرای 12 طرح پیش آگاهی نوین براساس مجموعه درجه حرارتهای موثر روزانه در مورد آفات کلیدی استان با اعتبارات ملی، در مورد زنگ گندم مناسب ترین روش مبارزه با آفات را استفاده از ارقام مقاوم اعلام نمود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به وجود آفت ملخ در شهرستان پارس آباد تاکید نمود: باید به صورت کارشناسی شده در سریعترین زمان با این آفت مبارزه گردد تا در محل مزارع هم مرز با استان به مزارع کشاورزان خسارت وارد نکند.

وی در ارتباط با میزان مبارزه با ملخ در استان گفت: از خرداد 98 تا سرانجام سال گذشته حدود 10 هزار و 106 هکتار از اراضی ملخ زدایی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با برخی آفات مثل شته مومی کلزا نیز مطرح کرد: در پاییز این آفت به صورت گسترده وجود داشت که سال جاری به دلیل بارش باران و دیگر فاکتورها جمعیت پایینی دارد.

به گزارش خبرنگاران، کل اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار است و سالیانه نزدیک به پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد.

سالانه از 70 هزار هکتار مزارع آبی و 350 هزار هکتار مزارع دیم آذربایجان شرقی در حدود 800 هزار تن گندم برداشت می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1121

به "خبرنگاران بالابودن جمعیت آفت سن در شهرستان های هشترود، میانه و اهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بالابودن جمعیت آفت سن در شهرستان های هشترود، میانه و اهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید