خبرنگاران آبی عمیق، اما مرگ آفرین

به گزارش بیباپ، تهران - خبرنگاران - تابستان گرم از راه رسیده و طاقت را از همه بریده، هرچه به تیر و مرداد نزدیکتر شویم، گرما هم بیشتر می شود و شمار زیادی از هموطنان برای فرار از گرما پای در سفر می گذارند و اغلب مناطق شمالی کشور و دریا را انتخاب می کنند اما دریا و رودخانه ها در عین زیبایی و آرامی، گاه خشمگین و سنگدل می شود و انسان ها را به راحتی می بلعد.

خبرنگاران آبی عمیق، اما مرگ آفرین

بی گدار به آب زدن، بازی با مرگ است بر ای آنهایی که اصول ایمنی را عایت نمی کنند، برای آنهایی که خود را در شناگر حرفه ای می دانند، اما نمی دانند دریا و امواج وحشی اش حرفه ای و غیر حرفه ای نمی شناد و هر فردی که اصول ایمنی را رعایت نکرده و سهل انگاری کند را به راحتی به کام مرگ می کشاند.

اگرچه امسال به دلیل شرایط خاص و شیوع ویروس کرونا، انتظار می رفت که استقبال از سفرهای تابستانی کاهش یابد، اما با وجود کاهش بسیار اندک سفر که قابل ملاحظه هم نیست، باز هم درآخر هفته ها یا تعطیلات شاهد سرازیر شدن مسافرانی که اصول حفظ فاصله اجتماعی را در زمان بحران کرونا جدی نمی گیرند، هستیم و بازهم باید به طور جدی در رسانه ها به موضوع تلفات غرق شدگی و اطلاع رسانی در خصوص رعایت نکات حفظ سلامت در سفر ها و بخصوص غرق شدگی پرداخت.

همه ساله به رغم هشدار ها و اقداماتی که از سوی مسئولان ذیربط در نظر گرفته می شود شاهد غرق شدگی و مرگ شماری از هموطنان در دریا، رودخانه، استخر، سد و کانال ها هستیم، مرگی که می تواند با کمی دوراندیشی و رعایت اصول ایمنی، دقت و پرهیز از سهل انگاری از وقوع آن جلوگیری کرد.

مرگ یک هزار و 275 نفر بر اثر غرق شدگی در سال گذشته

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است: در سال گذشته یکهزار و 275 نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن(1397)که آمار تلفات 935 نفر بود، 36.4 درصد افزایش یافته است.

و از کل آمار تلفات غرق شدگی در سال 1398، یکهزار و 74 نفر مرد و 201 نفر زن بودند، این درحالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق شدگی در سال 1397، 800 و تعداد زنان 135 نفر بود.

بر اساس این گزارش در سال گذشته بیشترین آمار تلفات غرق شدگی با 241 نفر در تیر ماه و کمترین آن با 32 فوتی در بهمن ماه به ثبت رسیده است.

خوزستان دارای بیشترین تلفات غرق شدگی

پزشکی قانونی تاکید کرده است: در سال 1398 استان خوزستان با 151 فوتی در صدرآمار تلفات بر اثر غرق شدگی واقع شده است و پس از آن استان های مازندران با 109 و گیلان با 108 متوفی در رتبه های بعدی تلفات غرق شدگی قرار می گیرند.

رودخانه ها در صدر تلفات غرق شدگی

برخلاف تصور، رودخانه ها همواره دارای بیشترین تلفات غرق شدگی هستند و بالاترین آمار را به خود اختصاص می دهند، براساس آمارهای موجود در سال گذشته نیز از کل تلفات غرق شدگی، 468 نفر در رودخانه ها جان خود را از دست داده اند که بیش از یک سوم (36.7 درصد) از کل آمار را در برمی گیرد.

بعد از رودخانه ها، دریا با 151 فوتی (130 نفر مناطق خارج طرح و 21 نفر در مناطق ایمن سازی شده و مجاز) در رتبه بعدی تلفات غرق شدگی قرار دارند.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی در سال گذشته 140 نفر در استخر های کشاورزی، 137 نفر در کانال ها، 90 نفر در دریاچه های مصنوعی و سدها، 89 نفر در استخرهای شنا، 45 نفر در حوض و حوضچه ها، 34 نفر در چاه و 28 نفر در دریاچه های طبیعی بر اثر غرق شدگی جان باخته اند. 93 نفر نیز در سایر مکان های آبی جان خود را از دست داده اند.

مرگ 593 نفر بر اثر غرق شدگی در تابستان سال گذشته

از آنجا که بیشترین حجم سفرها به استان های ساحلی در نیمه اول سال و به ویژه فصل تابستان صورت می گیرد، شاهد ثبت بیشترین تلفات ناشی از غرق شدگی در این ایام نیز هستیم، به نحوی که در تابستان سال گذشته 593 نفر از هموطنان جان خود را در اثر غرق شدگی از دست دادند که این رقم 46.5 درصد از کل تلفات غرق شدگی در سال 1398 را به خود اختصاص می دهد.

سال گذشته بیشترین موارد غرق شدگی به ترتیب در ماه های تیر با 241، مرداد با 205 و شهریور با 147 فوتی گزارش شده است و به بیان دیگر فصل تابستان به دلیل افزایش حجم بالای سفر و گرمی هوا و تمایل افراد به شنا در رودخانه ها و دریاها، همواره با افزایش تلفات غرق شدگی نسبت به دیگر ایام سال روبرو است.

بیشترین تلفات مربوط به سال 1398

پزشکی قانونی در این گزارش تصریح کرده است: سال 1398، بیشترین آمار تلفات غرق شدگی سال های 1390 تا 1398 را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که پس از سال 1392 (به استثنای سال 96) آمار تلفات غرق شدگی به کمتر از یکهزار نفر رسیده بود و کمترین آمار تلفات غرق شدگی طی این بازه زمانی، سال 1394 با 879 فوتی گزارش شده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور در آستانه شروع تعطیلات تابستانی و با افزایش میزان سفر به ویژه به مناطق شمالی کشور و نیز افزایش حضور هموطنان در تفرجگاه ها و شنا در رودخانه ها، استخرها، کانال ها ضمن هشدار به هموطنان، توصیه می کند افراد تنها از مناطق مجاز و تحت مراقبت برای شنا کردن استفاده کنند و به رعایت نکات ایمنی توجه کافی داشته باشند

از سویی دیگر بعضی از استان ها مانند استان های شمالی و مناطقی که دارای دریا، دریاچه یا رودخانه ها هستند بیشتر است و به رغم اینکه رغبت مردم به مسافرت به مناطق شمالی کشور بیشتر است، اما بر اساس آمارهای موجود آمار غرق شدگی در استان خوزستان بیشتر است و از سویی دیگر هم تدابیر در نظر گرفته شده برای مناطق شمالی کشور بیش از مناطق جنوبی است که شاید همین امر هم باعث آمار بیشتر غرق شدگی در این مناطق باشد.

عمده موارد غرق شدگی در آب های شیرین (مانند رودخانه ها و استخرها) اتفاق می افتد، فکر می کنید غرق شدن در کدام یک خطرناک تر باشد، غرق شدن در آب شور یا آب شیرین؟ شاید بسکمک بر این باور باشند که غرق شدن در آب دریا خطرناک تر باشد این در حالی است که غرق شدن در آب شیرین و واردکردن مقدار زیادی از آب استخر یا رودخانه به داخل ریه و معده بسیار خطرناک تر از بلعیدن حجم زیادی از آب دریاست.

ورود یا آسپیراسیون آب یا هر مایع دیگر به داخل ریه ها را غرق شدگی می نامند، شایع ترین غرق شدگی با آب شیرین صورت می گیرد و این غرق شدگی بخصوص در بین بچه ها نوپا و پسران جوان و بچه ها مبتلا به انواع تشنج شایع تر است و در بعضی موارد غرق شدگی در مقدار کمی آب مثلاً وان حمام هم اتفاق می افتد.

بیشترین خطر در فصل تابستان مربوط به نوجوانانی است که با اصول صحیح شنا و شیرجه اطلاعی ندارند و در آب های رودخانه و دریا و بدون مراقبت اقدام به شنا می کنند.

یکی از مواردی که جان شناگران و افراد در حال غرق را تهدید می کند، اختلالات قلبی و نارسایی کلیوی است که مدتی پس از خارج شدن از آب برایشان به وجود می آید.

علائم غرق شدگی

دیدن کسی که در آب به طور غیرطبیعی دست و پا می زند یا سرش مدام به زیر آب می رود و بالا می آید و یا کسی که مدت زیادی صورتش در داخل آب واقع شده است، می تواند هشداری باشد به این معنی که با یک مورد غرق شدگی روبرو هستیم.

در هنگام غرق شدگی ابتدا فرد به علت کمبود اکسیژن دچار استرس و هراس می شود و به طور غیرطبیعی تقلا می کند.

سه دقیقه پس از ماندن در زیر آب، کاهش هوشکمک رخ می دهد و پس از بازگشت 6 دقیقه آسیب های مغزی شروع می شود. چند دقیقه بعد ضربان قلب هم نامنظم و پمپاژ خون مختل می شود. لب ها و پوست رنگ پریده یا آبی رنگ، سرفه همراه با خلط، کاهش هوشکمک، قطع تنفس و یا دشواری تنفس و ضربان قلب نامنظم برای کسی که حتی در کنار ساحل و خارج از آب واقع شده است هم می تواند علامت غرق شدگی باشد.

با این همه بسته به سن و جنس، شرایط جسمانی، دمای آب و مدت قرارداشتن در زیر آب شدت علائم برای افراد گوناگون متفاوت است.

چند توصیه

با توجه به فصل تابستان و نیز تعطیلات پیش رو و به تبع آن افزایش سفر هموطنان و رفتن به مناطق تفریحی، سازمان پزشکی قانونی کشور به هموطنان توصیه می کند حتماً مناطق امن و ایمن سازی شده را برای شنا کردن انتخاب کنند و به نکات و توصیه های لازم توجه کافی داشته باشند.

فراموش نکنیم که بر اساس آمارهای موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق شدگی در رودخانه ها و آب های کم عمق اتفاق می افتد لذا توصیه ها برای پیشگیری از غرق شدگی در این اماکن را جدی بگیریم:

- به علائم هشدار دهنده در محل های شنا توجه کنیم.

- آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت ها و رعایت آنها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا محسوب می شود.

- اطلاع از شرایط عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. در عین حال ورود به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

- بررسی دمای آب قبل از شنا ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

- به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- در آب و در موقع شنا از شوخی های خطرناک بپرهیزید.

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شود، شنا نکنید.

- دریا، رودخانه و یا دریاچه سد محل مناسبی برای آموزش شنا نیستند. آموزش شنا را به کلاس های آموزشی و تحت نظر مربی شنا موکول کنید.

- توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید. به یاد داشته باشید یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

- به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید. در صورتی که به هر دلیل مجبور به ترک محل شدید، کودک را نیز با خود همراه ببرید و از تنها رها کردن او خودداری کنید.

- در حمام و حین استفاده از وان، مراقب بچه ها و سالمندان باشید.

- در صورت روبروه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

- برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

- بسکمک از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از شرایط رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید. به یاد داشته باشیم بیشترین غرق شدگی در رودخانه های کشور اتفاق افتاده است.

گزارش از ناهید حاجی خانی

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1189

به "خبرنگاران آبی عمیق، اما مرگ آفرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آبی عمیق، اما مرگ آفرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید