جنگ یمن موجب بی اعتبار شدن عربستان شده است

به گزارش بیباپ، خبرنگاران، گروه بین الملل-آذر مهدوان: مارس سال 2015 بود که عربستان سعودی با سودای پیروزی جنگ خونینی را علیه مردم یمن آغاز کرد و باگذشت بیش از چهار سال با متحمل شدن هزینه های بسیار بار سنگین یک جنگ فرسایشی را به دوش می کشد. جنگی که با ائتلاف عربستان و امارات آغاز شد و حال شنیده ها حکایت از فروپاشی این ائتلاف و جنگ نیابتی میان این دو کشور دارد. رسانه ای شدن اخبار ناراحتی و دلخوری پادشاه عربستان از امارات نشان از به وجود آمدن شکاف عمیق میان ریاض و ابوظبی در خصوص تحولات یمن است.

جنگ یمن موجب بی اعتبار شدن عربستان شده است

تنش میان ریاض و ابوظبی نتیجه جنگ افروزی در یمن است که باگذشت سال ها بدون هیچ دستاوردی برای دو کشور همچنان ادامه دارد که حتی این روزها بستر جنگ میان نیروهای تحت امر عربستان سعودی و امارات شده است. ازنظر برخی تحلیل گران گفتگوهای اخیر امارات با ایران درباره تأمین امنیت دریایی نشان می دهد که ماه عسل این کشور با عربستان سعودی به خاتمه رسیده است.

در رابطه با تحولات یمن، تنش میان عربستان و امارات احتمال فروپاشی ائتلافی سعودی خبرنگاران گفتگویی با علی سمین کارشناس خاورمیانه در شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک، عضو مرکز تحقیقاتی علوم انسانی در ترکیه و مقاله نویس روزنامه ینی شفق انجام داده است که در ادامه ازنظر می گذرد:

*خبرگزاری رویترز به نقل چند منبع آگاه خبر داده که عربستان سعودی قصد دارد ائتلافش را با امارات تمام کند، این تنش ها در داخل ائتلاف از چه مسائلی نشأت می گیرد؟

مهم ترین و فعال ترین عضو این ائتلاف سعودی امارات است. در کشورهای عربی معمولاً احساس رقابت با افراد و حتی دیگر کشورهای عربی وجود دارد؛ با این حساب هر کشوری که در حال دستیابی به قدرت بیشتری باشد موضع سردی نسبت به دیگر کشور رقیب اتخاذ می کند. برای همین دو کشور عربستان و امارات در خاک یمن در حال رقابت در حوزه های نظامی و اقتصادی نیز هستند.

برای همین است که این دو کشور در یمن هم در حال تداوم ائتلافشان هستند و هم در حال رقابت برای کسب قدرت بیشتر؛ دیگر اهداف و استراتژی دو کشور هم دچار ناهمخوانی شده است. عربستان و امارات از طرفی که در حال جنگ با مردم یمن هستند از طرفی هم سعی دارند کنترل بندرگاه های یمن که گلوگاه تجاری و اقتصادی است را در دست گیرند. همین تقسیم بندرگاه ها بستری برای درگیری شان شده است

این نکته را باید عنوان کرد که برای این که ائتلاف سعودی به خاتمه برسد دو راه وجود دارد. راه اول این است که یکی از این کشورها عقب بکشد و به طور کامل دست از جنگ بردارد که این مسئله امکان ناپذیر به نظر می آید. راه دوم این است که یکی از این دو کشور پیروز این رقابت در جنگ یمن شود. اما آنچه تابه حال دیده شده است هیچ کدام این دو کشور نتوانسته پیروزی در این جنگ به دست آورد.

*آیا درگیری میان نیروهای تحت امر عربستان سعودی و امارات در جنوب یمن نشانه فروپاشی این ائتلاف است؟

جنگی که ائتلاف سعودی از سال 2015 آغاز کرده بود به بهانه جنگ با جنبش انصار الله بوده اما با گذشت زمان تمام معادلات (موازنه قدرت) در یمن تغییر کرد. ما دیگر در یمن جنگی صرفاً میان ائتلاف سعودی و جنبش انصار الله نمی بینیم. بلکه شاهد درگیری در داخل خود این ائتلاف هستیم.

اگر این درگیری ها موجب فروپاشی این ائتلاف هم نشود، راه را برای رقابت قدرت و حتی جنگ نیابتی میان عربستان سعودی و امارات هموار خواهد می کند. اما باید عنوان کرد که در یک دوره میان مدت شاهد فروپاشی این ائتلاف هم خواهیم بود.

*از نظر شما این درگیری ها با یک توافق به خاتمه خواهد رسید و یا تشدید خواهد شد؟

در خصوص جنگ یمن دیدارهای مختلفی از سوی سازمان ملل متحد و دیگر کشورهای عربی صورت گرفت اما هیچ کدام نتوانست مانع ادامه این بحران شود. وجود جنگ نیابتی در درون ائتلاف سعودی یکی از این موانع است. برای حصول یک توافق هم نیاز است سلاح ها خاموش شده و رقابت قدرت که میان عربستان و امارات است تمام شود. در غیر این صورت هیچ توافقی نه در یمن و نه در ائتلاف ایجاد نخواهد شد.

*ازنظر برخی تحلیلگران این درگیری ها باهدف منحرف کردن توجه نیروهای مقاومت یمن است و واقعی نیست. نظر شما در این خصوص چیست؟

جنگ یمن در ابتدا برای مقابله با انصار الله آغاز شد اما بعد تبدیل به یک جنگ ژئوپلیتیک از سوی امارات و عربستان شد. یعنی هدف جنگ یمن برای ائتلاف سعودی باگذشت زمان این گونه تغییر کرد. می توان گفت این درگیری ها اهداف خود را ازدست داده است.

*نتیجه جنگ یمن برای عربستان سعودی تا به امروز چه بوده است؟

جنگ یمن موجب ایجاد بحران اقتصادی و از دست رفتن اعتبار عربستان می شود. عربستان در ابتدا فکر می کرد در این جنگ می تواند بر انصار الله پیروز شود اما به مرور این محاسبات اشتباه از آب درآمد.

با اینکه میلیاردها دلار برای این جنگ هزینه کرده بود اما نتوانست پیروزی به دست آورد. نتیجه این جنگ هم فقر و گرسنگی 14 میلیون نفر از مردم یمن، کشته شدن بیش از صد هزار غیرنظامی و همچنین آواره شدن بیش از 4 میلیون مردم یمن شد. باگذشت زمان هم خسارت جنگ برای یمن بیشتر می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 433

به "جنگ یمن موجب بی اعتبار شدن عربستان شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ یمن موجب بی اعتبار شدن عربستان شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید