جزئیات تغییر شرایط تمدید اقامت توریستی در ترکیه ، شرایط کسب شهروندی در ترکیه چیست؟

به گزارش بیباپ، دولت ترکیه تمدید اقامت موقت توریستی برای اتباع برخی از کشورهای خارجی از جمله ایران را به یک سال محدود نموده است.

جزئیات تغییر شرایط تمدید اقامت توریستی در ترکیه ، شرایط کسب شهروندی در ترکیه چیست؟

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

خبرنگاران - خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده بر اساس مصوبه جدید دولت این کشور، اتباع خارجی به جز شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه و مالی، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین از اول ژانویه سال آینده میلادی (2020) اقامت موقت گردشگری را برای مدت یک سال خواهند گرفت.

بر اساس این مصوبه جدید، متقاضیان تمدید اقامت موقت توریستی تنها می توانند حداقل پس از گذشت یک سال از خاتمه مهلت اقامت یک ساله توریستی خود، دوباره برای دریافت این اقامت اقدام نمایند.

با قوانین جدید، اتباع خارجی از جمله شهروندان ایران می توانند پس از خاتمه مهلت اقامت موقت توریستی، طبق مقررات موجود بین ایران و ترکیه به کشور ورود و خروج نمایند؛ اتباع خارجی در هر 180 روز سال مجموعا می توانند 90 روز در ترکیه اقامت داشته باشند.

ترکیه سال هاست که یکی از مقاصد پرطرفدار شهروندان ایرانی برای کار، زندگی و تفریح بوده به طوری که در 9 ماهه اول سال 2019 میلادی حدود 678 هزار ایرانی به این کشور مسافرت نموده اند.

برخی از شهروندان ایرانی دائما بین کشور خود و ترکیه عمدتا برای مقاصد تجاری در رفت و آمدند.

بی بی سی نیز نوشت: سال گذشته دولت ترکیه برخی از قوانین مهاجرتی را تغییر داد که در پی آن شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی آسان تر شد؛ این تصمیم در پی سقوط ارزش لیر و با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت.

پیش از تغییر این قوانین متقاضیان کسب شهروندی ترکیه باید خانه هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می خریدند که بر اساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی 250 هزار دلار کاهش پیدا کرد.

کسب شهروندی کشور همسایه با سرمایه ای کمتر از قبل و همچنین امکان سرمایه گذاری ارزی به وسیله خرید ملک دو عامل مهمی بودند که عده ای از شهروندان ایرانی خرید خانه در ترکیه را به کشور خودشان ترجیح دادند و خرید ملک در این کشور همسایه توسط ایرانی ها افزایش یافت.

مرکز آمار ترکیه اخیرا در گزارشی اعلام نموده در 9 ماه اول امسال میلادی (ژانویه تا سپتامبر) در مجموع افراد غیرترک بالای 32 هزار خانه در ترکیه خریده اند که سهم ایرانی ها از این میان بیش از 3600 خانه بوده است.

سال پیش در همین مدت (ژانویه تا سپتامبر 2018) شهروندان ایرانی حدود 2200 باب خانه در ترکیه خریده بودند؛ داده های جدید به خوبی افزایش خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی ها را نشان می دهد.

استانبول که به طور سنتی با اقبال زیادی توسط خریداران خانه روبروست، در نه ماه اول سال در مجموع حدود 148 هزار خانه فروخت.

بعد از آن به ترتیب خانه های شهرهای آنکارا، آنتالیا، بورسا، مرسین، قونیه و غازیان تپه بالاترین تعداد خریداران را به خود اختصاص دادند.

قیمت هر متر مربع خانه در مرکز استانبول، بسته به شرایط آن، از 1050 دلار تا بالای 2450 دلار متغیر است؛ با دور شدن از مرکز شهر قیمت ها طبیعتا کاهش می یابد؛ قیمت هر متر مربع آپارتمان در خارج از مناطق مرکزی استانبول از حدود 470 دلار تا بالای 1080 دلار متغیر است.

بر اساس داده های مرکز آمار ایران در تابستانی که گذشت قیمت هر متر مربع خانه مسکونی در تهران (بر اساس معاملات صورت گرفته) از دو میلیون تومان تا نزدیک 64 میلیون تومان (هر متر مربع) متغیر بوده است.

منبع: چمدان
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 644

به "جزئیات تغییر شرایط تمدید اقامت توریستی در ترکیه ، شرایط کسب شهروندی در ترکیه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تغییر شرایط تمدید اقامت توریستی در ترکیه ، شرایط کسب شهروندی در ترکیه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید