تربیت نیروهای متخصص؛ خلأ آموزش عالی

به گزارش بیباپ، 16 آذرماه در تقویم تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران روز دانشجو نامگذاری شده است. روز دانشجو در ایران از جایگاه ممتازی برخوردار است. این روز یادآور رشادت و هوشمندی دانشجویان در برابر نقشه ها و برنامه های نظام سلطه است.

تربیت نیروهای متخصص؛ خلأ آموزش عالی

بدون شک دانشجویان از روز 16 آذر سال 1332 تا امروز همچنان طلایه دار آزادی خواهی، عدالت طلبی و ظلم ستیزی هستند. آنها این حرکت را نه تنها در کنش گری سیاسی و اجتماعی خود بلکه در فعالیت های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به انحای مختلف نشان داده اند.

علم اندوزی، مهارت آموزی و توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه، تقویت سرمایه های انسانی، فرهنگی و اجتماعی کشور است. نشاط، شادابی و امید در فضای دانشجویی کشور به یُمن انگیزه و اراده دانشجویان به دست می آید. این دو، شرط پویایی و تحرک دانشگاه برای یافتن راه چاره پرسش ها و مسائل روز جامعه است.

دانشجو یک نام است که با آن علم آموزی، مطالبه گری، عدالت خواهی، نوآوری، خلوص نیت، استکبار ستیزی و مصلحت اندیشی عجین شده است و نباید این عرصه ها را برای دانشجویان تنگ کرد تا بتوانند برای داشتن تمامی این مولفه ها کوشش نمایند. دانشجو باید در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فعال باشد. دانشجویان آینده سازان کشور هستند و باید به آنان اعتماد کرد تا در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حضور فعال داشته باشند و به عنوان بازوی توانمند در کنار نظام علمی کشور باشند.

دانشجو هدف و آرمان دارد و برای احقاق مطالبات از حقوق خود کوتاه نمی آید. دانشجویی که همیشه آماده آموختن است و آمادگی دارد تا پس از سرانجام دوران تحصیلی به عنوان یک فرد متخصص وارد عرصه شغلی خود گردد. البته امروزه مهارت و تخصص به مرثیه ای برای دانشجویان تبدیل شده است. زیرا به نظر می رسد آموزش عالی از تربیت نیروهای متخصص و ماهر در رشته های کاربردی فاصله گرفته است و خلأ آموزش عالی به شمار می رود.

نباید فراموش کرد که مهمترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی آن است و این روزها شناسایی قابلیت ها و استعدادها و آموزش نیروی انسانی برای شکوفایی استعدادها و استفاده از آنها در زمینه هایی که موجب پیشرفت کشور و بهبود کیفیت زندگی مردم می گردد بسیار مهم است. به طور مثال اینکه بسیاری از دانشجویان از بعضی علوم از جمله علوم رایانه ای استقبال می نمایند نشان دهنده کاربردی بودن آن علم است که بسیار ارزشمند است و باید فضا برای رشته های کاربردی فراهم گردد زیرا اصلی ترین مطالبه دانشجویان در کنار آزادی خواهی، اشتغال و آینده آنها است که نباید با بی برنامگی جهت دانشجویان را دچار چالش کرد.

بنابراین روز دانشجو نه تنها فرصتی است تا دانشجویان حضور مسئولانه خود را در فضاهای واقعی و مجازی اثبات نمایند بلکه امکانی است برای فهم تاریخی فراز و فرودهای تاریخ معاصر ایران و بصیرت نسبت به زمانه خود و تکریم مقام تمامی آزادی خواهانی که در راه کسب استقلال و عظمت ایران از تمام وجود خود مایه گذاشتند و امید است در چارچوب مسئولیت اجتماعی و نقدِ خردمندانه و منصفانه شاهد ایرانی مستقل و قدرتمند، تأثیرگذار و نقش آفرین در حوزه های علمی، فرهنگی، سیاسی و مالی مبتنی بر ارزش های انسانی و آموزه ای اخلاقی و دینی باشیم. در کنار این امید است که مسئولان آموزش عالی با برنامه ریزی و جهت دهی صحیح، آموزش عالی را به سمت تخصص و مهارت بیش از پیش راهنمایی نمایند.

*کارشناس آموزش عالی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2300

به "تربیت نیروهای متخصص؛ خلأ آموزش عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تربیت نیروهای متخصص؛ خلأ آموزش عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید