تحریم کره شمالی، شرط آمریکا برای ادامه مذاکره هسته ای با چین

به گزارش بیباپ، نمایندگان کنگره طبق طرحی خواهان تعلیق همکاری هسته ای با چین درصورت امتناع پکن از اجرای تحریم های سازمان ملل علیه پیونگ یانگ شدند.

تحریم کره شمالی، شرط آمریکا برای ادامه مذاکره هسته ای با چین

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان تابستان 99 از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این طرح که با عنوان همکاری هسته ای چین و آمریکا و قانون منع گسترش تسلیحات هسته ای ارائه شده اواخر ماه گذشته توسط برد شرمن و جف فورتنبری دو نماینده جمهوری خواه در مجلس نمایندگان و سناتور ادوارد مارکی و مارکو روبیو از سنای آمریکا مطرح شده بود.

طبق این طرح این طرح، رئیس جمهور آمریکا ملزم می گردد ظرف مدت شش ماه معین کند آیا چین در موارد مختلف گسترش تسلیحات هسته ای از جمله انتقال تجهیزات هسته ای آمریکا به کشور ثالث بدون موافقت دولت آمریکا دست داشته و یا اینکه اقدام به استفاده از تجهیزات هسته ای آمریکا برای مصارف نظامی کرده است.

این طرح همچنین از رئیس جمهور می خواهد تا معین کند آیا چین در ممانعت از انتقال تجهیزات حساس مورد استفاده در گسترش تسلیحات هسته ای به بعضی کشورها و یا اتخاذ تدابیری برای اجرای تحریم های قید شده در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی کوتاهی کرده است یا خیر.

چنانچه صحت موارد فوق تایید گردد، در چارچوب طرح ارائه شده همه همکاری ها بر اساس توافق دوجانبه چین و آمریکا فورا به حال تعلیق درخواهد آمد که توقف هرگونه انتقال فن آوری یا تجهیزات هسته ای تا زمان آنالیز این موضوعات از جمله آنها خواهد بود.

در این طرح همچنین درباره قصد چین برای بازفراروی سوخت هسته ای برای مصارف تجاری ابراز نگرانی شده و آمده است تصمیم چین برای بازفراوری سوخت مصرف شده آمریکا احتمال اینکه این کشور پلوتونیوم را برای مصارف نظامی بازفراوری کند و از این طریق تسلیحات هسته ای فراوری کند که آمریکا و متحدانش را تهدید می نماید افزایش می یابد. قصد چین برای بازفراوری پلوتونیوم برای مصارف تجاری این احتمال که ژاپن نیز برنامه بازفراوری را برای مقاصد تجاری گسترش دهد و کره جنوبی نیز در در این راستا قدم بگذارد افزایش خواهد داد.

در طرح کنگره آمریکا آمده است با افزایش ذخایر پلوتونیوم در شرق آسیا احتمال سرقت این ذخایر، استفاده از آنها برای مصارف نظامی، خطر گسترش تسلیحات هسته ای، تروریسم هسته ای و مناقشه هسته ای بین کشورها افزایش می یابد و به نفع آمریکاست که از انباشت پلوتونیوم در شرق آسیا جلوگیری کند.

این درحالی است که ، در ادامه محکومیت برنامه اتمی کره شمالی از سوی جامعه بین المللی، چین اعلام کرده است که صادرات فناوری هایی را که قابلیت استفاده در فراوری و ساخت سلاح های هسته ای دارد، به کره شمالی ممنوع کرده است.

وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای فهرست اقلام و فناوری هایی را که قابلیت استفاده دوگانه دارند و صادرات آن به کره شمالی ممنوع شده است، اعلام کرده است.

چین بزرگترین شریک تجاری کره شمالی به شمار می رود و طی دهه های اخیر حامی سیاسی پیونگ یانگ به شمار می رفته است. آزمایش های هسته ای و موشکی اخیر کره شمالی موجب تنش در روابط دو کشور شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 820

به "تحریم کره شمالی، شرط آمریکا برای ادامه مذاکره هسته ای با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم کره شمالی، شرط آمریکا برای ادامه مذاکره هسته ای با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید