به رغم مخالفت ها، کانادا فروش تسلیحات به عربستان را از سر می گیرد

به گزارش بیباپ، به گزارش انتخاب، به نقل از یورونیوز، کانادا می گوید که میخواهد قرارداد تسلیحاتی 14 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان سعودی را که پیش از این به حال تعلیق درآمده بود با تغییراتی در مفاد آن به اجرا در آورد.

به رغم مخالفت ها، کانادا فروش تسلیحات به عربستان را از سر می گیرد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

دولت کانادا روز پنجشنبه بیان کرد که در این خصوص باب گفتگوهایی را با مقامات سعودی باز نموده و در صدد است تا با حصول توافق بر سر تغییرات در نظرگرفته شده در مفاد قرارداد آنرا اجرایی کند.

مخالفان دولت در کانادا به شدت خواستار فسخ این قرارداد 14 میلیارد دلاری هستند که در صورت اجرایی شدن زمینه فروش خودورهای سبک زرهی ساخت شرکت جنرال داینامیکس را به ریاض فراهم می نماید.

فروش این خودروهای نظامی پیشرفته به عربستان از سرانجام سال 2018 تا به امروز به دلیل اتهام های وارده به مقام های سعودی از سوی اوتاوا در مورد قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت ریاض و نیز دست داشتن عربستان سعودی در جنگ یمن به حال تعلیق درآمده بود.

درخواست گروهی از استادان و اتحادیه های کارگری کانادا برای توقف فروش سلاح به عربستان

دولت کانادا در حالی موضع خود را برای به اجرا گذاشتن این قرارداد تغییر می دهد که جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور ماه دسامبر گذشته گفته بود در پی یافتن راهی جهت اجرایی کردن این قرارداد مناقشه برانگیز است.

فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر امور خارجه کانادا روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای توضیح داد که پیشرفت های قابل ملاحظه ای بر سر بهینه سازی قراردادی که سال 2104 به امضا رسید بدست آمده و با فروش خودروهای زرهی که توسط شرکت آمریکایی جنرال داینامیکس در کانادا ساخته می گردد هزاران فرصت شغلی حفظ خواهد شد.

وزیر امور خارجه کانادا همچنین تاکید نموده است لغو این قرارداد می توانست خساراتی چند میلیارد دلاری برای دولت کانادا به همراه داشته باشد.

به گفته وزیر امور خارجه کانادا در یکی از بندهای اصلاحی این قرارداد آمده است که اگر عربستان تضمین های خواسته شده برای استفاده از ادوات را نقض کند کانادا اجازه دارد صدور مجوزهای بهره برداری را بدون آنکه جریمه یا خسارتی را متحمل بگردد به تاخیر بیاندازد و یا حتی لغو کند.

فرانسوا-فیلیپ شامپین در ادامه یادآور شده که دولت کانادا از هم اکنون درخواست های صدور مجوز برای استفاده از این تجهیزات را مورد به مورد در دست آنالیز قرار داده تا مطمئن گردد که بر اساس تضمین ها از آنها استفاده خواهد شد.

این قرارداد در حالی قرار است اجرایی گردد که انتقاد های آشکار کانادا از عربستان سعودی در مورد شرایط حقوق بشر در این کشور که سال 2018 علنی شد تشدید اختلافات دیپلماتیک میان اوتاوا و ریاض را به همراه داشت.

گروه های مدافع حقوق بشر و مخالفان سیاسی دولت فعلی کانادا با استناد به دست داشتن مقامات ریاض در قتل جمال خاشقجی و درگیری عربستان سعودی در جنگ یمن و نیز انتقاد های مطرح در مورد شرایط حقوق بشر در این کشور خواستار فسخ این قرارداد هستند.

منبع: انتخاب
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 931

به "به رغم مخالفت ها، کانادا فروش تسلیحات به عربستان را از سر می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به رغم مخالفت ها، کانادا فروش تسلیحات به عربستان را از سر می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید