بازارهای هدف صادراتی نیازمند مراقبت و حمایت دائمی است

به گزارش بیباپ، شرایط صادرات در سال 1399 چگونه بود و با چه مسائلی روبرو بود؟ ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم می گوید: آمار صادرات در سال 1399 نسبت به سال قبل حدود 20 الی 30 درصد افت را نشان می دهد. کاهش صادرات در همه بازار کالاهای ایرانی رخ داده است.

بازارهای هدف صادراتی نیازمند مراقبت و حمایت دائمی است

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

خاکی به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: من خودم یک صادر کننده هستم و سال های سال است که در این حوزه فعالم. در سال 1399 تراز صادراتی ایران افت شدیدی را تجربه کرد؛ مهم ترین دلیل این افت بخشنامه های خلق الساعه بانک مرکزی بود که زمان برگشت ارز به کشور را بسیار کوتاه مشخص نموده بود؛ همچنین مسائل در حوزه تبادل ارز مانع از صادرات شد. در چنین شرایطی صادر کننده دلسرد از ادامه کار شدند و نتیجه این دلسردی در آمارها نمایان است.

خاکی ادامه می دهد: با تغییرات اخیر در حوزه بخشنامه های ارزی و با توجه به یاریی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه به صادرکننده ها کرد، می توان گفت که شرایط صادرات تا حدودی بهتر شده است. البته با آمدن آقای رزم حسینی اختیارات وزارتخانه به آن بازگشت و زمان بازگشت ارز تغییر کرد.

او ادامه می دهد: در کنار حمایت های وزیر صنعت، معدن و تجارت از صادرکننده ها، فاصله قیمتی ارز نیمایی با بازار آزاد کمتر شد و این درنهایت به نفع صادرات کشور بود.

به گفته خاکی کم شدن فاصله ارز آزاد با ارز نیمایی یاری کرد تا ما بتوانیم کمبودها و عقب ماندگی های خود را در صادرات تا حدودی جبران کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید می نماید: ما باید موقعیت و صندلی خود را در بازارهای هدف حفظ کنیم؛ رقبای ما در بازار مهم عراق و افغانستان منتظر هر فرصتی هستند که جای ما را در آنجا بگیرند.

او ادامه می دهد: در صادرات به محض این که نتوانیم عقب ماندگی های خود را جبران کنیم، ترکیه و چین آماده جایگزینی هستند. ما باید همواره افق نگاهمان به حفظ بازارهای هدف باشد.

خاکی تصریح می نماید: مشکل دیگر بخش خصوصی و صادرکننده تأمین مواد اولیه موردنیاز و تجهیزات لازم برای خط فراوری، ماشین آلات و ابزار موردنیاز در داخل کشور است. باید برای واردات این اقلام از بانک مرکزی مجوزهایی گرفته گردد و گاه این مجوزها با تأخیر زیایید ارسال می گردد. اگر سرعت عمل در این حوزه موردتوجه قرار گیرد شاید بخشی از مسائل رفع گردد.

به گفته رئیس اتاق قم، الآن رویه حمایت از صادرات به نسبت چند ماه گذشته خیلی خوب است؛ این شرایط نتیجه همراهی و کوشش اتاق ایران و البته حضور آقا رزم حسینی در مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت است. باید همه سیاست گذاران مالی به توسعه مالی، توسعه صادرات و حمایت از بخش خصوصی توجه داشته باشند؛ جلوی بخشنامه های خلق الساعه گرفته گردد و از بازارهای صادراتی حمایت و البته مراقبت دائمی و واقعی گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1700

به "بازارهای هدف صادراتی نیازمند مراقبت و حمایت دائمی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازارهای هدف صادراتی نیازمند مراقبت و حمایت دائمی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید