اصناف در صف اول قربانیان اقتصادی کرونا

به گزارش بیباپ، اول تیرماه روز ملی اصناف است؛ بیش از 3 میلیون واحد صنفی در زمینه های مختلف فعالیت می کنند که نشان از اهمیت این جامعه بزرگ اقتصادی دارد.

اصناف در صف اول قربانیان اقتصادی کرونا

واحدهای کوچک اقتصادی که عموما در حلقه پایانی توزیع قرار دارند در کنار واحدهای تولیدی کوچک، مجموعه بزرگی را تشکیل داده اند که سهم بالایی در اشتغال و تولید ناخالص داخلی ایفا می کنند.

اهمیت اصناف در اقتصاد ایران از آن جهت است که بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی در چرخه و زنجیره تولید، نگهداری، حمل ونقل، فرآوری، عمده فروشی و درنهایت خرده فروشی کالاها و خدمات از گذشته دور، توسط واحدهای صنفی انجام شده است.

یکی از ویژگی های اساسی بازارها، تشکل بازاریان در انجمن های صنفی، یعنی اصناف بوده است. این انجمن ها اصولاً به صاحبان حرفه ها تشکل می بخشند و دارای وظایف اجتماعی وسیعی نیز هستند.

اصناف مجموعه ای از تشکل های اجتماعی و سیاسی است که در طول تاریخ، به خصوص از دوره انقلاب مشروطه و حتی قبل از آن در حوادث متعدد تا زمان انقلاب اسلامی می توان رد پایشان را جست وجو کرد. بعد از آن هم اصناف نه بی تفاوت از تحولات جامعه بودند و نه از تبعات آن بی نصیب. جنگ، تحریم و ورشکستگی همه آن مشکلاتی است که بر بدنه اصناف می توان نشانی از آن ها جست وجو کرد.

این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا، اصناف حال و روز خوشی ندارد؛ اسفندماه، ماه رونق کسب وکارها تبدیل به یکی از سخت ترین ماه های حیات کسب وکارهای خرد و کلان شد. به همین دلیل رؤسای سه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون و اصناف در اتحادی که میان این تشکل های بزرگ بخش غیر دولتی شکل گرفته است، نامه ای به رئیس جمهوری نوشتند و در این نامه خواستار حمایت ویژه از بنگاه ها و کسب وکارها تا شهریور 99 شدند تا از رکود شدید جلوگیری شود.

با توجه به تاثیرات گسترده شیوع کرونا بر فعالیت های اقتصادی، جریان های درآمدی و هزینه ای اصناف مختلف بسیار متأثر شده است.

کارشناسان اقتصادی، فعالان بخش خصوصی و صاحبان کسب وکارها از استمهال سررسید اقساط تسهیلات و تمدید تسهیلاتی که سررسید تسویه آن ها از بهمن ماه 1398 فرارسیده تا کمک به تأمین سرمایه در گردش با شرایط آسان تر و تخفیف اقتصادیاتی سخن گفته اند. اقتصاد با تنگناهایی روبرو است اما رعایت برخی اقدامات از سوی دولت می تواند بخش مولد اقتصاد را سرپا نگه دارد. تا به امروز برخی از مسئولان دست به کار شده اند و سازوکارهایی را به این منظور تعریف کرده و اجرا کرده اند، اما به نظر می رسد اقتصاد کشور و اصناف به حمایت بیشتر و برنامه منسجم تری نیاز دارند.

اصناف در زیر عنوان بخش های تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در ارتباط با تولید و توزیع کالا و خدمات فعالیت دارند به گونه ای که بخشی از تولید ناخالص ملی و اشتغال مولد توسط آن ها به وجود می آید. ازاین رو اصناف نقش بسیار مهمی در اتصال حلقه بخش های تولیدی به مصرف کنندگان مختلف دارند.

فعالیت مؤثر اصناف نقش و اهمیت گسترده ای در گردش مطلوب فرآیندها در چرخه و زنجیره تأمین و عرضه محصولات از یک سو و جلب رضایت مصرف کنندگان از سوی دیگر دارد، اما عملکرد این بخش در این دو حوزه، خود تحت تأثیر برنامه ریزی و سیاست گذاری دولت در برنامه های مختلف بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت است.

اگرچه اصناف روزگار سختی را می گذراند اما برخی از فراهم نبودن بسترهای رشد برای صنوف متعدد می گویند. از قواعد و قوانینی که نه تنها تسهیل گر نیست بلکه در برابر این بخش قرار گرفته است. برای همین عده ای معتقدند در صورت آماده شدن فضا و بستر رقابتی در چرخه اقتصادی، فعالیت اصناف باعث افزایش سرعت گردش کالا، خدمات و نقدینگی می شود و افزایش رشد و توسعه اقتصاد کشور در پی آن است؛ در صورت برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب، اصناف می توانند به عنوان موتور رشد اقتصادی و موتور رشد اقتصاد بخش خصوصی بسیار پیروز عمل کنند؛ بخش خصوصی را دریابید؛ این روزها صنوف مختلف اقتصادی حال و روز خوشی ندارد، به گفته رئیس اتاق اصناف تهران، کرونا به 80 درصد اصناف ضرر و زیان وارد کرده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1196

به "اصناف در صف اول قربانیان اقتصادی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصناف در صف اول قربانیان اقتصادی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید