اتحادیه اروپا: سازمان ملل بر نقض های حقوق بشر در بلاروس نظارت کند

به گزارش بیباپ، پیش نویس قطعنامه ای نشان داد، اتحادیه اروپا از رئیس حقوق بشر سازمان ملل می خواهد تا بر شرایط حقوق بشر در بلاروس نظارت جدی و دقیقی داشته باشد و با این کار فشارها بر مینسک را به دنبال آنچه که آن را یک انتخابات تقلبی می نامد، افزایش می دهد.

اتحادیه اروپا: سازمان ملل بر نقض های حقوق بشر در بلاروس نظارت کند

با ما سفر کنید و با تور اروپا قیمت از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با اینکه اعضای شورای حقوق بشر آماده می شوند تا نشست فوری را روز آدینه درباره نقض های حقوق بشر ادعا شده در بلاروس برگزار نمایند، این قطعنامه به شورای حقوق بشر تقدیم خواهد شد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که 26 سال است بر مسند قدرت نشسته، در انتخابات ریاست جمهوری جنجالی ماه گذشته مجددا پیروز شد.

لوکاشنکو این مساله را که در انتخابات اخیر تقلب شده، رد می نماید و تاکید دارد که قدرت های خارجی پشت این اعتراضات با هدف تغییر نتیجه انتخابات قرار دارند.

این سند یک سری نقض های ادعا شده از جمله کشتارها، شکنجه های نظام مند، ناپدید کردن های اجباری، آدم ربایی و بازداشت های خودسرانه را لیست می نماید.

در پیش نویس این قطعنامه آمده است: شورای حقوق بشر نگرانی عمیق خود را درباره شرایط کلی حقوق بشر در بلاروس و وخیم تر شدن آن پیش و به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری تقلبی 9 اوت سال 2020 میلادی را ابراز می نماید.

پیش نویس این قطعنامه که قرار است توسط آلمان ارائه گردد، می تواند توسط دیگر کشورهای این شورا اصلاح گردد. با این حال، انتظار می رود که این قطعنامه در قالب کنونی اش تصویب گردد چرا که خواهان تشکیل کمیسیون تحقیق نشده است؛ اقدام شدیدتری که برای بدترین بحران های حقوق بشری محفوظ شده است.

این قطعنامه به دنبال دو گزارش رسمی به روز از جانب میچل باچله، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره شرایط حقوق بشر در بلاروس است؛ یکی به صورت شفاهی شامل توصیه هایی برای بازه زمانی تا انتها امسال میلادی و یکی به صورت کتبی برای نشست بعدی شورای حقوق بشر در اوایل سال 2021 میلادی. این قظعنامه همچنین خواهان امکان دسترسی آزاد، کامل و بلامانع برای مخبر ویژه سازمان ملل است.

دفتر باچله نمی تواند کشورها را مجبور کند تا به خاطر اطلاعاتش کاری انجام دهند اما صدای وی دارای اعتبار و قدرت اخلاقی است.

بلاروس که قویا با پیشنهاد برگزاری این جلسه مخالفت نموده، در حال حاضر یکی از اعضای شورای حقوق بشر محسوب نمی گردد و نمی تواند مانع تشکیل این جلسه گردد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1338

به "اتحادیه اروپا: سازمان ملل بر نقض های حقوق بشر در بلاروس نظارت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا: سازمان ملل بر نقض های حقوق بشر در بلاروس نظارت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید