ابلاغیه مرکز فضای مجازی به صدا و سیما درباره عدم تبلیغ اینستاگرام

به گزارش بیباپ، به گزارش خبرنگاران، مدتی است آنتن پخش زنده و غیرزنده رسانه ملی، درگیر جذب مخاطب و فالوئر برای شبکه اجتماعی اینستاگرام است.

ابلاغیه مرکز فضای مجازی به صدا و سیما درباره عدم تبلیغ اینستاگرام

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت آنلاین چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

برنامه های مختلف صدا و سیما برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود در صفحات اینستاگرام فعالیت می نمایند و از زمان آغاز برنامه از مخاطب می خواهند با دنبال کردن صفحه آن برنامه در اینستاگرام و ارسال پیغام، نظرات و یا درخواست خود را با عوامل فراوری این برنامه در میان بگذارند. در فواصل مختلف این برنامه ها نیز مجری، نظراتی که از سوی بینندگان در صفحه اینستاگرام برنامه درج می گردد را می خواند.

برای مثال برنامه طبیب در شبکه 3 سیما که در حوزه سلامت پخش می گردد، به صورت کاملاً علنی آدرس صفحه خود در اینستاگرام را اعلام می نماید و از مردم می خواهد نسبت به برنامه نظرات خود را بگویند و یا سوالاتشان را درج نمایند. برنامه هایی مانند دستپخت در شبکه یک یا میدون در شبکه سه سیما صفحات اینستاگرامی خود را به کاربران معرفی می نمایند. مسابقه برخط شو از شبکه 5 سیما نیز همین سیاست را در پیش گرفته است. حتی در برنامه هایی با مضمون کودک نیز این موضوع دیده می گردد. برای مثال در برنامه ای با عنوان با ما بیا در شبکه دوم سیما برنامه چندین بار صفحه اینستاگرامی این برنامه زیرنویس می گردد.

فرصت رایگان تبلیغ از سوی رسانه ملی به یک شبکه اجتماعی که تابع قوانین کشور ما نبوده و کوشش برای راهنمایی بینندگان به سمت این شبکه، در حالی صورت می گیرد که مطابق با سند ساماندهی پیغام رسان های اجتماعی مصوب شورای عالی فضای مجازی، حمایت از پیغام رسان های بومی از جمله وظایف سازمان صداوسیما است.

اقدام رسانه ملی در تبلیغ شبکه خارجی اینستاگرام، با آنچه که در اهداف اسناد بالادستی نظام برای فراوری و مدیریت محتوای سالم و فاخر فضای مجازی دیده شده است منافات دارد و کارشناسان بسیاری آن را تناقض آشکار در عمل به مصوبات شورای عالی فضای مجازی و سیاستگذاری در حوزه حاکمیت فضای مجازی می دانند.

امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در مصاحبه با خبرنگاران، با بیان اینکه ما در حوزه حضور پیغام رسان های بومی در رسانه ملی ضعف داریم و در حال پیگیری این موضوع هستیم، گفت: در این فضا ملاحظاتی وجود دارد که رسانه ملی باید به آن توجه کند.

وی گفت: سازمان صدا و سیما مطابق با بند مصوب سند حمایت از پیغام رسان های داخلی، در این جهت مسئولیت دارد و ما در کوشش هستیم که سازوکار دقیق و روشنی برای پیغام رسان های بومی مشخص گردد تا هم بتوانند با یک شرایط مطلوب مستقیماً خودشان را در رسانه ملی تبلیغ نمایند و هم در برنامه ها، کارها و فعالیت هایی که رسانه ملی میخواهد بینندگان را به یک شبکه در فضای مجازی ارجاع دهد، از ظرفیت پیغام رسان های داخلی استفاده کند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: تاکیدمان این است که پیغام رسان های خارجی که فاقد مجوز هستند و هیچ تعامل و همکاری با کشور ندارند، در اولویت تبلیغ در تلویزیون به هیچ عنوان نباشند.

وی با اشاره به اقدام سازمان صدا و سیما در راهنمایی کاربران به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی، مخالفت خود را با این اقدام سازمان صدا و سیما در قالب ارسال ابلاغیه ای به این سازمان اعلام کردیم و پیگیر موضوع بوده و جلسات مشترکی نیز با سازمان صدا و سیما داشته ایم.

خوراکیان اضافه نمود: به شدت دنبال این هستیم که هم پیغام رسان های خارجی در برنامه های رسانه ملی معرفی نشوند و هم ظرفیت برای استفاده پیغام رسان های بومی از این فضا، فراهم گردد.

وی ادامه داد: برای صدا و سیما هم مساله قابل توجهی خواهد بود که پیغام رسان بومی را معرفی کند. چرا که وقتی پیغام رسان خارجی را معرفی می نماید نمی تواند درآمدی داشته باشد اما بعضی از پیغام رسان های داخلی حتی حاضر هستند برای تبلیغ در رسانه ملی، مشارکت اقتصادی داشته باشند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما این موضوع را به صورت مکتوب به صدا و سیما ابلاغ نموده و اعلام کردیم که با تبلیغ اینستاگرام به این شکل مخالف هستیم. در این راستا عنوان شد که پیشنهاد و توصیه ما این است که مبتنی بر سند پیغام رسان های اجتماعی مصوب شورای عالی فضای مجازی، زمینه برای تبلیغ پیغام رسان های داخلی در رسانه ملی فراهم گردد. امیدواریم این اتفاق بیافتد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1409

به "ابلاغیه مرکز فضای مجازی به صدا و سیما درباره عدم تبلیغ اینستاگرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغیه مرکز فضای مجازی به صدا و سیما درباره عدم تبلیغ اینستاگرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید